Den urett som ikke rammer deg selv...

Illustrasjon: Trude Tjensvold.

Illustrasjon: Trude Tjensvold. (Foto: Bjørn Svalastog)

Når det fattes politiske vedtak om å sette tjenester ut på anbud får vi utførere som grovt sett kun har ansvar for avkastninga til sine eiere, slår Stein Guldbrandsen, leder av Seksjon samferdsel og teknisk i Fagforbundet, fast.

28.02.2011 av Randi Tevik
Sist oppdatert: 09.03.2011

De siste dagene og ukene har debatten om sosial dumping og uverdige lønns- og arbeidsforhold blusset opp igjen. Heldigvis, vil jeg si. Dette må fram i lyset. Ansatte som blir utsatt for kyniske bakmenn våger ofte ikke å stå fram. De risikerer represalier. Mister de jobben mister de retten til å være i Norge og de mister luselønna som tross alt er viktig.

Bølgen av avsløringer begynte med at Fagforbundet Asker avdekket at Asker kommune gjennom firmaet Ragn-Sells tilrettela for massive brudd på arbeidsmiljøloven i forbindelse med utsetting av avfallshåndteringa i kommunen.  Modige polske arbeidere avdekket ulovlige arbeidskontrakter, 12-16 timers arbeidsdager og at de ble truet til å si opp da de varslet om forholdene. Arbeidsgiver var bemanningsbyrået Adecco. På vegne av Fagforbundet anmeldte jeg Asker kommune.

Adecco er Norges største bemanningsbyrå.  Media og modige ansatte avslører Addecos sanne ansikt gang på gang. Renholdere i Oslo jobber langt under tariff, ansatte ved sjukehjem har luselønn og jobber doble skift uten overtidsbetaling og barnehage- og skoleassistenter jobber helt ned til 115 kr timen.

Adecco omsatte for over fire milliarder kroner i 2009. Likevel greier talspersoner for selskapet å si at de, nærmest selvsagt, ikke kan lønne sine folk på linje med det øvrige kommuneansatte får.

Adecco må bære ansvaret for sin behandling av folkene som jobber der. Jeg håper at ledelsen blir tatt hardt, skikkelig hardt, og velger noen å gå til søksmål mot dem, skal de vite at de har Fagforbundet i ryggen.

Jeg vil også rette søkelyset mot lokalpolitikerne og kommunale ledere, og mot oss som kolleger og tillitsvalgte. Det er her Arnulf Øverlands ord passer så godt; Du må ikke sitte trygt i ditt hjem og si: Det er sørgelig, stakkars dem!  Du må ikke tåle så inderlig vel den urett som ikke rammer deg selv!
Jeg roper med siste pust av min stemme: Du har ikke lov til å gå der å glemme!

Sett sosial dumping i offentlig sektor på dagsorden. Debatten hører hjemme i kommunestyret, på den enkelte arbeidsplass og i det faglig-politiske samarbeidet. Selv om det er enkelte begrensninger på hvilke krav kommunen kan stille til leverandører av bemanningstjenester har kommunen et valg. Et valg basert på verdier, ikke først og fremst juss.

Det er et politisk valg om kommunen vil satse på egne ansatte eller sette tjenestene ut til et leiefirma. Kommunen har ansvaret for kvaliteten på tjenestene. Driver man i egen regi kan man bruke de ansattes kompetanse til å utvikle kvaliteten, og de ansatte er sikret ryddige lønns- og arbeidsvilkår.

Når det fattes politiske vedtak om å sette tjenester ut på anbud, privatisere dem eller bruke vikarbyråer får vi utførere som grovt sett kun har ansvar for avkastninga til sine eiere. Det er vårt ansvar å holde fram denne selvfølgelige sannheten.

Valgkampen 2011 må handle om å kreve at det tas politisk ansvar.

Stein Guldbrandsen er leder for seksjon samferdsel og teknisk

Stein Guldbrandsen,

Leder Seksjon samferdsel og teknisk,