Rødgrønn seier mulig i 2013

- Det rødgrønne flertallet på Stortinget må gjenvinne tilliten blant tillitsvalgte og aktivister på venstresiden. For å få til det, må de ta politiske grep som viser at de er forskjellige fra høyresiden, skriver Jan Davidsen.

06.08.2012 av Jan Davidsen
Sist oppdatert: 04.09.2012

For Fagforbundets medlemmer er det minst like viktig med rødgrønn valgseier i 2013, som det var i 2009 og 2005. Lønns- og arbeidsvilkår presses stadig sterkere av eurokrisa og fri flyt gjennom EØS og Schengen. Krisa fører til sterke angrep på velferdsstaten og fagbevegelsen i Europa. Det samme er i ferd med å skje her hjemme.

Oppskriften på en ny rødgrønn valgseier er å være tydelig og offensiv i enkeltsaker og rett og slett føre rødgrønn politikk. Den brede alliansen som bar prosjektet fram til valgseier i 2005, representerer fortsatt flertallet av det norske folk. Den norske modellen har sikret velferd og sysselsetting i svært turbulente tider.

Oppskriften er ikke mer skattelette til de rike, større forskjeller, mindre penger til velferd eller noe annet av det Bondevik II-regjeringen kjempet fram. Det er heller ingen grunn til å følge Erna Solbergs oppfordring om å lære av Sverige.

Når det gjelder privatisering, er forskjellene mellom høyre og venstre åpenbare. Her kan de rødgrønne presse Høyre, KrF, Venstre og Frp hardere, både lokalt og sentralt. En god begynnelse vil være å fjerne statlige tilskudd til kommersiell bygging og drift av sykehjem og omsorgsboliger.

På tross av tabben med innføring av vikarbyrådirektivet og bråket rundt det, har regjeringen levert gode redskaper i kampen mot sosial dumping. Vi husker høyrepartienes angrep på arbeidsmiljøloven sist de satt i regjering. I Stortinget er høyresiden motstandere av de viktigste tiltakene mot sosial dumping, som solidaransvar, mer makt til tillitsvalgte og drøftingsplikt. Det er fortsatt klare og viktige forskjeller mellom partiene i synet på arbeidstakernes rettigheter.

Valgseieren i 2005 handlet om mer enn partiene som fikk flertall på Stortinget. Fagbevegelsen, miljøbevegelsen, distriktene og ungdommen skapte entusiasme og mobiliserte. Nå har mange i disse miljøene mistet troen – ikke på verdiene i prosjektet, men på viljen til å gjennomføre dem.

Fagforbundets medlemmer er opptatt av kampen mot fattigdom, arbeidet for et bærekraftig samfunn og målet om å endre nedbyggingen av landbruket og snu flyttestrømmen ut av distriktene. Utviklingen i ønsket retning går ikke fort nok. Det rødgrønne flertallet på Stortinget må gjenvinne tilliten blant tillitsvalgte og aktivister på venstresiden. For å få til det, må de ta politiske grep som viser at de er forskjellige fra høyresiden. Det kan gjenskape den entusiasmen venstresiden trenger.

Jan Davidsen, leder