Politikere vi ikke fortjener

Illustrasjon: Trude Tjensvold

Mange sier at de synes det er på tide med et skifte av regjering. - De blå partiene må få sjansen, påstås det. Hvorfor i all verden må de det? Vi kjenner da høyrepolitikken, skriver Jan Davidsen i bladet "Når de blå styrer".

27.06.2013 av Jan Davidsen
Sist oppdatert: 07.08.2013

Mange sier at de synes det er på tide med et skifte av regjering. De vil bytte de kjente rødgrønne politikerne med de litt mindre kjente blå politikerne.
-De blå partiene må få sjansen, påstås det. Hvorfor i all verden må de det? Vi kjenner da høyrepolitikken.

Vi merket den på kroppen under Bondevik I og II-regjeringene. Kommunene ble sultefôret og dagens Myk-Erna ble kalt Jern-Erna. Da de rødgrønne overtok høsten 2005, var det et stort etterslep i det offentlige vedlikeholdet. Veiene var dårlige, skoler og offentlige bygg forfalt, eldreomsorgen råtnet på rot og situasjonen for fattige og folk som hadde falt utenfor arbeidslivet, var vanskelig.

I dag ser vi blå politikk i Høyre og Frp-styrte kommuner over hele landet. I Oslo  konkurranseutsettes sykehjemmene i ekspressfart. Ansatte og beboere får det verre. Det er for få sykehjemsplasser, og eldre og pårørende fortviler.

Søpla flyter i hovedstaden. Parkvedlikeholdet og renovasjonen er konkurranseutsatt. Mange som trenger hjelp fra kommunen får det ikke. Kommunale tilbud legges ned.

Det er nok av eksempler på blå politikk og konsekvensene for innbyggerne. Vi trenger ikke Erna og Siv, Knut Arild og Trine for å vise oss hva slags samfunn vi får med de borgerlige partiene. Det er nok å se til Oslo, til Bergen, til Austevoll og Tromsø – blant mange andre. Vi vet veldig godt hva som venter oss med en blåblå regjering.

Det er ikke alt de rødgrønne partiene gjør som vi er fornøyd med. Langt i fra. Men vi skal heller ikke glemme noe av det de faktisk har fått utrettet, som for eksempel:

• Stanset angrepene på arbeidstakernes rettigheter
• Bevilget mer penger til kommunene og skoler og andre offentlige bygg er pusset opp
• 22 000 flere ansatte i pleie- og omsorgssektoren (fra 2005 til 2011)
• Høy sysselsetting – 340 000 flere er i arbeid i dag enn i 2005
• Full barnehagedekning
• Handlingsplaner mot sosial dumping

Det aller viktigste for folk flest er at vi har en regjering som har sørget for høy sysselsetting og en trygg,velfungerende velferdsstat i en tid hvor verden rundt oss preges av stor arbeidsløshet og uro. Med de blåblå partiene i regjering, vil  den norske velferdsmodellen bli satt på spill.

Det er ikke skremselspropaganda å si fra om dette. Et regjeringsskifte til blått vil forandre både arbeidslivet og samfunnet slik vi kjenner det. Til det verre for folk flest.