Kommentar til en lederartikkel i Horeca, 6.2206

I Lederen, Horeca nr 6.2206, tas det opp essensielle problemstillingen for matproduksjon innen helse- og sosialomsorgen. Og jeg er så enig, så enig i deler av konklusjonen.

09.10.2006 av Alle Yrkesgrupper
Sist oppdatert: 09.10.2006

Kjære redaktør!

I Lederen, Horeca nr 6.2206, tas det opp essensielle problemstillingen for matproduksjon innen helse- og sosialomsorgen.  Og jeg er så enig, så enig i deler av konklusjonen.

Men redaktøren bør kvalitetssikre/oppdatere seg mht påstanden, sitat " Og i matomsorgen er fagfolkene organisert i NFED".

For det er en sannhet med STOR modifikasjoner.

Dagens situasjon er den at størsteparten av de som arbeider med matforpleining innen helse- og sosialomsorg er organisert i Fagforbundet, Seksjon helse og sosial.  Vi har også vært så forutseende at vi har etablert et nytt navn, Ernæringsfagarbeidere, som dekker hele spekteret av faggrupper (kjøkkensjefer - kokker - ufaglærte - kostøkonomer - dietetikere - osv)som arbeider med mat- og ernæringspleie.  Navnet ble tatt i bruk for ca 1 år siden, og vi har et godt utbygd, landsdekkende, kontaktnett.  Og vi erfarer at Ernæringsfagarbeidere er et begrep som lett lar seg innarbeide.

Mht til de generelle utfordringene som redaktøren nevner, så har vi nok  mye av de samme synspunktene uansett om en hører hjemme i hvilken som helst organisasjon.

Til orientering kan jo nevnes at i forbindelse med Kunnskapsløftet, nye fagplaner osv, så har vi til tider hatt et nært samarbeid, NFED og Ernæringsfagarbeidergruppen, for å nå felles mål.

Petter Johansen

Leder av arbeidsgruppen for Ernæringsfagarbeidere