Oppsummering Nettverkskonferanse ernæringsfagarbeidere 5. - 7. oktober 2008

14 deltakere inkludert arbeidsgruppen utgjorde konferansen.

22.10.2008 av Erna Hansen
Sist oppdatert: 28.10.2008

De fylkene som ikke var representert var Nordland, Nord-Trøndelag, Hordaland, Vest-Agder, Øst-Agder, Telemark, Akershus og Hedmark.

Det er store variasjoner mht aktivitet i de respektive fylker.  Nettverkskontaktene registrerer høy aktivitet fra SHS, særlig retta mot helsegruppene i seksjonen. Det er et ønske om mer fokus og aktiviteter knytta til ernæringsfagarbeiderne.

Det foregår imidlertid organisasjonsmessige endringer i flere kommuner som kan bety både statusheving og gi positive muligheter for ernæringsfagarbeidere.  Endringene det her er snakk om er at flere steder er kjøkkendriften omgjort til selvstendige driftsenheter, noe som både har svakheter og positive muligheter.  Erfaringene som ernæringsfagarbeiderne så langt har gjort er at der disse enhetene ser de positive mulighetene og arbeider for å fremme disse, der blir de hørt og får til dels svært gode gjennomslag for sine ideer for tiltak som kommer både pasient, faget og tverrfaglighet til gode.

Et meget godt eksempel er prosjektet som nå gjennomføres i Vestfold, nærmere bestemt i Sandefjord av vår kontaktperson der, Erlend Eliassen.  Prosjektetbeskrivelse vil om kort tid bli lagt ut på vår hjemmeside.

En annen vesentlig ting som og utkrystalliserer seg mer og mer er at kjøkken og matforpleining er så absolutt å regne som kjernevirksomhet i helseinstitusjoner.  Dette bør  hele SHS være med å markedsføre.

For 2009 har de enkelte nettverkskontakter følgende planer:

Sigurd, Finnmark: Få fast ”medarbeider” i Vest-Finnmark. Besøke skoler, kursing med tverrfaglige tema, spesielt innen SHS.

May. Troms:Kursing med tverrfaglige tema, og benytte Mattilsynet til dette.  Jobbe med kokebokprosjektet i samarbeid med Kjetil.

Lasse, Sør-Trøndelag:Være med på skoleturne (rekruttering), opprette nettverk for lærlinger.

Marius, Oppland: Samling/nettverk for lærlinger institusjonskokk i Oppland. Arrangere seminar ”Mat som medisin”.

Terje, Møre og Romsdal: Etablere ”skolepatruljer”.

Gunvor, Sogn og Fjordane: Skolerettet arbeid (det kommer med det første omtale på nettsiden vår om allerede igangsatte tiltak). Lærlingrettet arbeid.

Siri, Rogaland: Samling/nettverksarbeid for ernæringsfagarbeidere i Rogaland

Erlend, Vestfold: Skolerettet arbeid. Fullføre/implementere Ernæringsprosjektet.

Line, Østfold: Samhandlingstiltak. Kurs i produksjonsteknikker.

Øyvind, Oslo:Samling/nettverksbygging ernæringsfagarbeidere Oslo.

Aud, Buskerud:Samhandlingstiltak, nettverksbygging.

Samtlige deltakere tar kontakt med sine respektive fylkesledere SHS og fremmer sine planer for å koordinere de med fylkenes handlingsplaner.

Kjetil Tidemann og Erlend Eliassen vil etter hvert overta ansvaret for innlegging av stoff på hjemmesiden vår.  De vil få tilbud om opplæring sentralt for denne jobben.  Inntil videre vil Erna.Hansen@Fagforbundet.no hjelpe oss med dette.