Skammelig behandling av pleietrengende eldre

Jeg leser i Drammens Tidene at halvparten av de pleietrengende i Drammen lider av underernæring. Det er ingen grunn til å tro at Drammen er i en unik situasjon. Som tillitsvalgt for mange av dem som jobber i eldreomsorgen her i landet syns jeg det er fortvilende.

04.03.2009 av Hermann Albert
Sist oppdatert: 04.03.2009

Underernæring er et kjent problem i eldreomsorgen. Mange eldre mister matlysten, og slutter helt eller delvis å spise. Det er en faglig utfordring for oss som jobber i sektoren. Men at kvaliteten i eldreomsorgen er på et nivå der halvparten av de pleietrengende eldre lider av underernæring er en skam.

Det ble allerede i 2003 pekt på at 60 prosent av sykehjemspasientene i Drammen var underernærte. Det er med andre ord ingen akutt situasjon som har oppstått, og med mindre man ønsker å legge alle pasientene med magesonder finnes det heller ingen akutt løsning.

Fordeling av skyld er lite konstruktivt, men det er ikke mulig å frasi seg ansvar når rapport på rapport legges på bordet overfor bevilgende myndigheter, både stat og kommune, slik tilfellet har vært i Drammen.

Løsningen ligger i økt kvalitet. Tid til oppmerksomhet og omsorg, tid til å motivere, tid til å være sammen med pasientene er viktig for å øke kvaliteten. I dag ser vi at hardt presset helsepersonell ofte står igjen med en sterk grad av skyldfølelse på grunn av forhold som politikere og administrasjon setter dem i. Slik kan det ikke fortsette.

Ernæring må dessuten settes på den helsepolitiske agenda. Mat må få oppmerksomhet. Den må være sunn og god. Men den bør også lages på sykehjemmene. I dag er kjøkkendrift sentralisert og konkuranseutsatt. Vi mener det er feil. Matlukta må tilbake i sykehjemmene.

Vi tror det øker livskvaliteten til de eldre, og sykehjemmenes evne til å gi et godt ernæringstilbud til hver enkelt.

Kjellfrid Blakstad

Leder, Seksjon helse og sosial, Fagforbundet