17. mai-kaker

Lærlinger ved Gjøvik sykehus forbreder 17. mai med pynting av kaker.

08.05.2009 av Petter Johansen
Sist oppdatert: 08.05.2009

Hilde Sveum

17. mai kakeSykehuset Innlandet har i dag 10 lærlinger i faget Institusjonskokk, og er i ferd med å skrive kontrakter med flere.  (Opplæringskontoret har lærlinger innen flere fag, for tiden 6 fagområder).  Utviklingen mht rekruttering i institusjonskokkfaget er alarmerende lav, og dette har sykehuset tatt konsekvensen av og har lærlinger som prioritert sak.

Også kompetansebehovet fra dette faget er økende.  Behovet for faglærte personer som betjener postkjøkken er i dag svært viktig å ha på plass.  Institusjonkokkens kompetanse etterspørres  stadig oftere fra pasienter, annet helsepersonell, besøkende osv.

At matforsyning er en kjernefunksjon bør det egentlig ikke være noen diskusjon om.

Lærlingene Hilde Sveum (bildet) og Kai Myrvold er snart ferdig med sitt første lærlingår, og er for tiden på Gjøvik sykehus.  En av oppgavene deres har vært å produsere kaker til 17. mai, noe de har utført med glans. Rammen for oppgaven var 17. mai, og utover det fikk de frie hender.

Som bildene viser har Hilde og Kai blitt enige om å lage marsipankaker.  Det som for oss ”publikummere” er særlig morsomt  å se er forskjellene i dekorasjonene.  Selv om det er felles tema, så syns undertegnede det er lett å se hvem som har kvinnelig/mannlig produsent.

I tillegg til disse to kakeeksemplarene ble det produsert mange flere med forskjellige motiver over samme tema.

Opplæringskontoret i  Sykehuset Innlandet HF

Petter Johansen, leder