Nettverkskonferanse Ernæringsfagarbeidere 9. – 11. mars 2010

19 deltakere inkludert arbeidsgruppen deltok på nettverkskonferansen. Det har ikke vært så god representasjon fra hele landet siden etableringskonferansen i 2003 – så det er gledelig!

12.04.2010 av Hermann Albert
Sist oppdatert: 12.04.2010

Alle  fylkene var representert  med unntak av  Akershus, Hedmark, Vest-Agder og  Møre og Romsdal.  Hedmark har kontaktperson med vara, men pga arrangementkollisjoner kunne ingen derifra delta.  De andre, Akershus, Telemark, Vest-Agder og Møre og Romsdal har forløpig ikke kontaktpersoner.

Flere av deltakerne var nyoppnevnte, og deltok derfor for første gang i denne sammenheng.  Samtlige nyoppnevnte var inspirerte og positive, og må ivaretas på best mulig måte for å kunne dra nytte av dem i videreutviklingen av nettverket.

Mange av deltakerne har vært med siden oppstart, og en av erfaringene som er gjort, er at ambisjonene noen ganger er større enn mulighetene. Arbeidet med å lage en samling av oppskrifter til en kokebok , utgitt av oss, er et eksempel.  For å få til noe sånt kreves det så mye fritidsengasjement at det er stor forståelse for at arbeidet legges på is inntil videre.

Sammendrag av konferansen:

-         Mange innspill og mye, konstruktive, diskusjoner blant deltakerne og til foreleserne.  Dette medførte at det som vanlig ble tidsnød.

-         Jan Rudy Kristensen’s inspirerende forelesning om plogspiss ga likevel en liten ”bismak”. Det ble uttrykt frustrasjon over at det fra sentralt hold i Fagforbundet ved forrige konferanse ble konkret forespeilet at ernæringsfagarbeidere skulle gis muligheter til etablering av Plogspiss-prosjekt, mens det nå ble så godt som utelukket.

-         Det framkom ønske om sterkere  markering av fagområdet i form av konkrete uttalelser fra konferansen, som f.eks. Fagforbundets synspunkter på kjøkkensentralisering.  Konferansen oppfatter Fagforbundet/SHS som lite markante mht viktige forhold  innen fagområdet.  Uttalelser fra Fagforbundet som ”det skal lukte lapskaus i gangene på institusjonene”  er kanskje ikke det beste vi kan få til.                                                                                           Det er derfor ønskelig at Styret i SHS gir arbeidsgruppen i oppdrag å utarbeide forslag til uttalelse om Fagforbundets holdning til dette.

-         Stikkord som Synliggjøring, Statusheving, Kurs for de ”på gulvet”, Tverrfaglighet, var gjennomgående fra alle representanter.  Deltakerne ble oppfordret til å arbeide i sine respektive SHS på fylkesnivå, markedsføre sine ideer/tanker der, og få sine planer med i handlingsplanene.  Svært mange av deltakerne har verv som gir gode muligheter til å jobbe på denne måten.

-         SHS ved faggruppen for ernæringsfagarbeiderne var representert på messen SMAK 09.   Det er sterkt ønske om å få gjøre det også til neste år, SMAK 2011. Torill Herigstad vil være pådriver for dette arbeidet.

-         Forelesningen siste dag med Gunnhild Aakervik vedr. kursopplegget fra  CAME ble svært godt mottatt.  Flere av nettverkskontaktene opplever i sitt daglige virke at dette er et svært relevant, tverrfaglig  kurstema som kan benyttes også i andre sammenheng.                ( Red.anm.: Gunnhild Aakervik er lektor i ernæring, helse og miljøfag, har flerkulturell pedagogikk, er norsklærer og har lang erfaring fra solidaritets- og bistandsarbeid. Hun har ledet mange opplæringsprosjekter og prosjekter innen ernæring og helse, og har arbeidet med bedriftsinnrettet norskopplæring på arbeidsplasser. Hun har skrevet lærebøker for språk- og fagopplæring for minoritetsspråklige voksne).

Det er MEGET stort behov for ”opprydding” innen registrering og  intern markedsføring av fagfeltet både i SHS og andre seksjoner, pluss ekstern synliggjøring og påvirkningsarbeid knyttet til fagfeltet.  Noen av de nyoppnevnte kontaktene, med gode relasjoner i andre utvalg i både Fagforbundet  og andre steder, kan gjerne tenke seg engasjement i Plogspisslignende prosjekt.  Vi mener og at det er stor grad av feilregistrering mht ernæringsfagarbeidere i Fagforbundet, årsakene til det vet vi ikke.  Men vi vet at det både er lærere, assistenter i vgs, pølsemakere, ansatte på kjøkken i barnehager, postverter, bakere osv som trolig er medlemmer i Fagforbundet og arbeider i stillinger som tilsier at de skulle vært registrert som ernæringsfagarbeidere.

Petter Johansen