God jul fra styreleder Svein Skisland

Kjære alle medlemmer i foreningen!

15.12.2020 av Henriette Sandvik
Sist oppdatert: 23.03.2021

Året 2020 har vært svært spesielt for oss alle. Om historikerne om 100 år vil tenke det samme som vi tenker nå, er en annen sak. Kanskje vil 2020 gå inn i historien som året da klimautslippene snudde og digitaliseringen skjøt fart grunnet en smittsom sykdom. Kanskje blir 2020 bare nevnt med et par linjer i historiebøkene. Vi vet ikke. Som kommunefolk tenker jeg vi har grunn til å være stolte. Mitt generelle inntrykk er at kommune-Norge så til de grader har levert varene gjennom pandemien. Ansatte på alle nivå har gjort sitt ytterste for å skape trygghet og gode tjenester for innbyggerne i en ekstrem situasjon. Det er stort å få lov til å være med å bidra, å gjøre det som kreves – slik at det store fellesskapet greier seg. Vi ser det kanskje ikke selv, men de rundt oss og de som kommer etter oss ser det.

Dere har kanskje hørt historien om professoren som stilte opp et tomt glass foran sine studenter.

Han fylte det med noen få store steiner og spurte om det var fullt. «Ja», lød svaret.

Da tok han noen mye mindre steiner og slapp ned i glasset. Det var plass til ganske mange. «Er det nå fullt?», spurte han. «Ja», lød svaret igjen.

Professoren smilte og tok fram ei spann med sand. Han tømte sand opp i glasset. Det var plass til ganske mye, så sa han:

«De store steinene er de viktige tingene i livet. Det du lever for, som tro, familie, overbevisning, identitet og verdier. De mellomste steinene er de tingene som er viktig for deg, men ikke helt avgjørende, slik som jobb og hobby. Sanden er alt det andre. Alt som er fint i livet, men som egentlig ikke er så viktig likevel.»

Så la han til:

«Hvis du begynner med sanden, får du aldri plass til de mellomste og store steinene. Men begynner du med det viktigste, vil du alltid få alt det andre også».

Med denne lille historien til ettertanke vil jeg ønske alle våre medlemmer en riktig god jul og et godt nytt år!

Svein Skisland