Ikke legg ned au pair-senteret

To au pairer oppsøker au pair-senteret i Oslo dagen etter at regjeringen har bestemt seg for å legge det ned. Senteret behandlet rundt 1200 spørsmål fra au pairer og vertsfamilier i fjor. (Foto: Kari-Sofie Jenssen)

Stortingsflertallet har bestemt at au pair-senteret skal legges ned i 2017. Det betyr at over 3000 au pairer og deres vertsfamilier mister mulighet til juridisk rådgivning, bistand og informasjon.

08.12.2016 av Uttalelse fra landsstyret i Fagforbundet
Sist oppdatert: 09.12.2016

Det skjer fordi regjeringspartiene, Krf og Venstre kutter tilskuddet på tre millioner til senteret, som drives i et samarbeid mellom Fagforbundet og Norsk Folkehjelp.

Siden au pair-senteret startet opp i 2013, har antallet henvendelser økt jevnt og trutt. I fjor behandlet senteret over 1200 henvendelser fra au pairer og vertsfamilier, og hittil i år har det vært over 100 hver måned.

Gir trygghet til en sårbar gruppe

Senteret gir råd og veiledning om au pairenes rettigheter, og bidrar til trygghet for en av de mest sårbare gruppene i Norge. De fleste henvendelsene dreier seg om lønn og arbeidstid, men senteret har også avdekket flere saker der det er mistanke om menneskehandel. Konsekvensen av å legge ned senteret blir at au pairene mister sikkerhetsnettet sitt.

Landsstyret i Fagforbundet oppfordrer stortingsflertallet til å rette opp vedtaket i forbindelse med fagkomiteens behandling av statsbudsjettet. Størrelsen på bevilgningen gjør det mulig for justiskomiteen å omdisponere innenfor egen ramme.

Se også: Vil kjempe for au pair-senteret