Kampen mot arbeidslivskriminalitet må intensiveres

(Foto: Vegard Velle, Fagbladet)

Arbeidsmarkedskriminalitet har hittil vært mest vanlig i byggenæringen, utelivsbransjen, transportnæringen og bilpleiebransjen. Fagforbundet ser med bekymring på hvordan useriøse og kriminelle aktører nå etablerer seg i offentlig sektor.

14.12.2017 av Uttalelse fra landsstyret i Fagforbundet
Sist oppdatert: 14.12.2017

Allerede for ti år siden avdekket tillitsvalgte i Fagforbundet hvordan bemanningsselskapet Orange Helse opererte med ulovlige arbeidskontrakter, og grovt utnyttet sine ansatte. I høst har både Fagbladet og Aftenposten dokumentert hvordan Orange Helse fortsetter sin ulovlige virksomhet. Det er påvist brudd på arbeidsmiljøloven og skattelovgivningen. Det har kommet fram at ansatte opparbeider seg gjeld til arbeidsgiver og pålegges taushetsplikt om egne lønns- og arbeidsforhold. Selskapet har straffet ansatte som har brutt kontrakter, med bøter opp mot 35 000 kroner.

Mer penger til kontroll av arbeidslivskriminalitet Fagforbundet mener manglende kompetanse og kapasitet på kontrollsiden medvirker til at Orange Helse og andre useriøse aktører kan fortsette sin virksomhet, uten konsekvenser. Det er nødvendig at kontroll- og tilsynsetatene får økte ressurser og mer kompetanse til å gjøre et kvalitativt godt kontrollarbeid. Orange Helse har de siste årene operert med kompliserte selskapsstrukturer, endret navn og sendt penger til lavskattland og skatteparadiser. Selskapsstrukturen har vanskeliggjort kontrollarbeidet. Av erfaring er dette kjente framgangsmåter hos selskaper som har noe å skjule. Konsulentselskaper som bistår med skatteplanlegging har lenge spilt en sentral rolle i etableringen av kompliserte selskapskonstruksjoner. De har også har bidratt til skatteparadisenes framvekst. De samme selskapene tjener penger på dem som blir ofre for den kriminaliteten de selv har tilrettelagt for, for eksempel ved at kommuner kjøper kontroll- og revisjonstjenester av dem. Selskaper som driver med skatteplanlegging kan dermed sitte på begge sider av bordet. Fagforbundet krever at myndighetene kartlegger hvordan disse selskapene kan ha motstridene motiver og roller i enkelte saker.

Bedre lovverk for kontroll av arbeidslivet Fagforbundets etterlyser et lov- og regelverk som gjør at det blir enklere å føre kontroll med useriøse aktører. I dag er ikke lovverket oppdatert eller tilpasset dagens kriminalitetsformer. Oppdragsgivere, arbeidstakere og forbrukere må få tilgang på informasjon som gjør det mulig å velge bort uetiske og kriminelle aktører. Åpenhet vil alltid være et effektivt verktøy i å bekjempe alle former for økonomisk kriminalitet. Riksrevisjonen dokumenterte i fjor mangelfulle kontrollrutiner i kommunene. Etter det har lite blitt gjort. Fagforbundet mener kommunene bør benytte seg av egen fagkompetanse, for eksempel egne ansatte i vikarpooler, i kampen mot arbeidslivskriminalitet. Fagbevegelsen, arbeidsgiverorganisasjonene og kommunene kan samarbeide for å bedre rutinene.

Last ned «Kampen mot arbeidslivskriminalitet må intensiveres» som pdf