Fagforbundet har nulltoleranse mot seksuell trakassering

Fagforbundet er landets største fagforbund og største kvinneorganisasjon. Vi har et stort ansvar for å si tydelig fra om at vi ikke aksepterer seksuell trakassering, verken på arbeidsplassen eller innad i egen organisasjon. Men vi skal ikke bare si fra, vi skal aktivt motarbeide uvesenet og ta grep for å få satt en stopper for seksuell trakassering. Dette må være et kontinuerlig arbeid.

14.12.2017 av Uttalelse fra landsstyret i Fagforbundet
Sist oppdatert: 14.12.2017

#metoo-kampanjen har satt temaet høyt opp på dagsorden over hele verden. Kvinner står fram og forteller sine historier. Temaet debatteres i media og på arbeidsplassene. #metoo har gjort det lettere å si fra, og skapt fornyet styrke i arbeidet mot uønsket atferd.

Fagbevegelsen må være med på å ta oppgjør med sexisme og seksuell trakassering, og vårt engasjement er ikke nytt. Senest 8. mars i år la Fagforbundet og Fellesforbundet fram en Fafo-rapport om seksuell trakassering i hotell-, restaurant- og helsesektoren. Undersøkelsen viste at en av fem helsearbeidere sier de har opplevd uønsket seksuell trakassering fra pasienter, men dessverre er det kun et fåtall av dem som tar det opp med sine tillitsvalgte.

Sist temaet hadde stor oppmerksomhet var på 1990-tallet, og fagbevegelsen tok ett skikkelig oppgjør for å få slutt på trakasseringen, både innad i fagbevegelsen og på arbeidsplassene. Vi utarbeidet holdningskampanjer og konkrete handlingsplaner slik at våre tillitsvalgte skulle være rustet til å ta disse sakene og støtte de som opplevde tilnærmelser og overgrep. Mye tyder på at vi nå, tjue år seinere, igjen må ta omfattende grep.

Fagforbundets tillitsvalgte skal støtte alle medlemmer som opplever seksuell trakassering. På arbeidsplassene skal det være klare rutiner for hvordan seksuell trakassering skal forebygges og håndteres. Sammen med arbeidsgivere, myndigheter, organisasjoner og hele fagbevegelsen skal vi forebygge og følge opp seksuell trakassering. Fagforbundet mener det er riktig å løfte seksuell trakassering inn i trepartssamarbeidet.

Innad i Fagforbundet er seksuell trakassering helt uakseptabelt og i strid med våre vedtekter. Vi har nulltoleranse mot mobbing og trakassering. Vi skal ha rutiner for å varsle om slik uønsket atferd i organisasjonen blant medlemmer og tillitsvalgte, slik vi har for de som er ansatt i organisasjonen. De som sier fra skal føle seg trygge. På arrangementene i regi av forbundet, skal vi minne om etisk oppførsel og at trakasserende atferd ikke tolereres.

Fagforbundets etiske retningslinjer skal være tydelige, også mot seksuell trakassering. Forebygging og håndtering av seksuell trakassering skal ha oppmerksomhet i vår tillitsvalgtskolering og i andre kurstilbud.

Seksuell trakassering strider mot fagbevegelsens idegrunnlag og Fagforbundets kjerneverdier; omtanke, solidaritet og samhold.

Last ned uttalelsen «Fagforbundet har nulltoleranse mot seksuell trakassering» som pdf