Dataangrep gir utfordringer

Datainnbrudd i Østre Toten sliter på ansatte og tillitsvalgte. Datasikkerhet i kommunene blir et stadig viktigere tema.

05.02.2021 av Christian Danielsen
Sist oppdatert: 19.02.2021

Natt til lørdag 9. januar ble Østre Toten kommune utsatt for et dataangrep. Alle sikkerhetskopier ble slettet og alle data kryptert. Som følge av angrepet er store deler av de kommunale systemene ute av drift.

De fleste fagsystemer er altså nede og mye må skje ved bruk av penn og papir. Tillitsvalgte melder at de ansatte får utbetalt lønn da HR hadde backup hos Gjøvik kommune. De HR-ansatte flyttet også til Gjøvik rådhus for å være operative. Men den store bekymringen er at man ikke vet om persondata er på avveie, både for ansatte og tjenestebrukere/innbyggere. En annen sak er at kommunen ikke får skrevet ut eiendomsskatt, og at man ikke vet hvor lang tid det vil ta før systemet er oppe.

Dette synliggjør at konsekvensene av datainnbrudd kan være svært alvorlig. Fagforbundet ønsker en styrkning av arbeidet med IKT-sikkerhet i kommunene.

Les mer: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/M36r6K/angrepet-av-hackere-hele-kommunen-rammet