Statsbudsjett 2019 - etterlyser større satsning på de ansatte!

DSC_0208

7. oktober ble forslag til statsbudsjett 2020 lagt frem av finansminister Siv Jensen. I disse dager avholdes det innspillsrunder i de ulike stortingskomiteene. Her kan du lese mer om innspillene fra yrkesseksjonen kirke, kultur og oppvekst.

25.10.2019 av Renate Tårnes
Sist oppdatert: 29.01.2020

Kompetansepolitikk og livslang læring

May-Britt Sunndal, leder i yrkesseksjonen kirke, kultur og oppvekst deltok på høring i utdannings- og forskningskomiteen. Hun vektla der viktigheten av at også de ansatte i utdanningssektoren må gis bedre muligheter til å tilgne seg ny kunnskap og kompetanse.

– Fagforbundet ser fram til et samarbeid mellom partene i arbeidslivet for å realisere en Kompetansereform. En reform som må bli inkluderende, fordele mulighetene til livslang læring på en bedre måte enn i dag, og som gjør at de ansatte kan stå lenger i jobb og ha anledning til å kombinere arbeid og utdanning, sa Sunndal til komiteen.

Spesielt var hun opptatt av at oppmerksomheten om kompetansestrategien for framtidens barnehage holdes opp. Den økonomiske satsningen, fullfinansiering av bemanningsnormen og alle de ansattes behov for oppdatert kompetanse må realiseres. – Dette er ikke minst viktig sett i lys av at det er en ny paragraf i barnehagloven om det psykososiale miljøet som er på høring, og som vil kreve sitt av både ledelsen og de ulike yrkesgruppene i barnehagene. Et godt arbeid for et trygt psykososialt miljø i barnehagen vil kreve et kompetent og årvåkent arbeid av alle de ansatte.

Sunndal gjentok fra tidligere høringer at kompetansehevingstiltak for ansatte i grunnopplæringa må inkludere alle ansatte. I tillegg til lærere og ledere er det viktig at øvrige ansatte også får gode og målrettede etter- og videreutdanningstiltak i arbeidet på laget rund eleven. – Dette er særlig viktig i arbeidet for et godt skolemiljø og i arbeidet mot mobbing, poengterte hun.

SFO må utvikles videre

– Det er positivt med gratis skolefritidsordning for barn med særskilte behov på 5.-7.trinn. Dette må følges opp med tilstrekkelig bemanning som har kompetanse til å sikre et kvalitativt godt og inkluderende tilbud for elevene i ordningen, sa Sunndal i høringen og påpekte nok en gang viktigheten av kompetansereform. Fagforbundet tok også ordet for at skolefritidsordningen må være bedre tilrettelagt for barn med særskilte behov slik at de kan delta på lik linje med klassekameratene sine.

Positivt med fritidskort, men manglende satsning på fritidsklubber

Kurt Rønning, nestleder i yrkesseksjonene helse og sosial deltok på møtet i familie- og kulturkomiteen. Der gjentok han at Fagforbundet er kritiske til videreføringen av avbyråkratisering - og effektivitetsreformen for arbeidskraftkrevende kulturinstitusjoner.

Han sa også at det var positivt at Regjeringen ville styrke barn og unges mulighet til å delta i fritidsaktiviteter gjennom fritidskortet, med 60 millioner. Regjeringen burde likevel hatt en mer helhetlig strategi og satsing for å styrke eksisterende fritidsklubber som allerede bidrar aktivt på mange av de områdene regjeringen er opptatt av.