Samler laget rundt ungdommen

Fagforbundet Hordaland samler yrkesgruppene som jobber med ungdom.

Fagforbundet Hordaland samler yrkesgruppene som jobber med ungdom. (Foto: Fagforbundet Vestland)

Fagforbundet i Hordaland har i løpet av de siste årene hatt et særskilt fokus på ungdom. Og med det, også på de yrkesgruppene, fagmiljøene og sektorene som har, eller kan ha, en innvirkning på unges hverdag.

19.02.2020 av Anders Nordanger, nestleder Fagforbundet Bergen
Sist oppdatert: 05.03.2020

En av de åpenbare svakhetene som krystalliserer seg er mangelen på samhandling og samarbeid mellom ulike aktører. I alle fall dersom man tar inn over seg at ungdom er komplekse og lever 24 timer i døgnet, 365 dager i året.

Bygge, ikke reparere ungdom

Gjennom å skifte fokus og sette ungdom i sentrum for alle relevante tjenester og ulike aktørers arbeid, jobber forbundet nå med å knytte sammen alle relevante parter til å se helheten i ungdomstiden.

Vi har stilt oss selv følgende spørsmål: hvordan vil vi at unge mennesker skal ha det når de blir 25 år?

Med dette som det sentrale spørsmålet, trekkes fokuset vekk fra den enkelte aktør. Vi jobber for at alle parter har fokus på en større sammenheng - nemlig å bygge ungdom, snarere enn å reparere.

Alle vil, men..

Man trenger ikke lete lenge for å finne vilje og interesse for bedret tverrfaglig og tverrsektorielt samarbeid. Det finnes prosjekter for dette på alle forvaltningsnivåer, og man må snarere lete med lykt og lupe etter noen som ikke oppriktig mener at dette er fornuftig. Men, det er ikke uten grunn at det er skrevet bøker om temaet. Ei heller er det uten grunn at det enn så lenge ikke er kommet på plass en velfungerende metode som løser disse problemstillingene på en god nok måte.

Se helheten

Fagforbundet er spesiell i den forstand at vi organiserer store deler av de yrkesgruppene som er involvert i arbeidet med ungdom. Med over 200 ulike yrkesgrupper i medlemsmassen, fordelt på fire yrkesfaglige seksjoner, har vi som forbund en interessant og unik mulighet for å se sammenhenger. Og det uten å bli blendet av profesjonskamp.

Fagforbundet i Hordaland mener ikke å ha en klar løsning på dette, men vi har et mål og jobber for å utvikle en metodikk for å lette arbeidet.

Gjennom deltakelse i et internasjonalt prosjekt om temaet, ser vi også at vi ikke er alene om disse utfordringene.

Utviklingsarbeid er, som navnet tilsier, under stadig endring. Men noen sentrale elementer har vi kommet frem til.

Dette er:

• Kunnskap om hverandre
  • Kjennskap
  • Trygghet til å ta uformell kontakt
  • Klarhet i regler og lovverk
  • Fokus på helhet, og nedbryting av silo og profesjonskamp.
  • Åpenhet, tid og vilje
  • Lederforankring
  • Fasilitering og medvirkning

I Bergen har vi det siste året hatt flere to-dagers samlinger med en stor bredde i deltakere. I tillegg er det månedlige frokostmøter hvor de enkelte aktørene inviteres inn og forteller om seg selv og sitt arbeid.

Fokus på kompetanse

Når vi ser stort på det, og ser den enkelte ungdom sine muligheter, så kommer også behovet for å ta ulik type kompetanse nøyere i øyesyn. Dette prosjektet gir derfor ringvirkninger i at vi må se nærmere på ikke-formell og uformell kompetanse som en viktig komponent når vi skal ha unge mennesker inn i arbeidslivet.