– Kommunene er blitt en gullgruve for internasjonale spekulanter

Fagforbundets leder, Mette Nord på verdenskongressen for offentlig ansatte. Denne gang i Geneve. (Foto: Kari-Sofie Jenssen)

– Jeg er overrasket over hvor mye norske kommuner bruker på å kjøpe helse- og velferdstjenester. Tallene viser at internasjonale spekulanter har fått et stadig sterkere grep om vår felles velferd, sier Fagforbundets leder Mette Nord.

07.11.2018 av Nils Fredrik Hansen
Sist oppdatert: 26.08.2021

Norske kommuner brukte i 2017 rundt 8,6 milliarder kroner på å kjøpe tjenester fra private helse- og omsorgsselskaper. Det viser tall Fagforbundet har hentet fra Kommunal Rapports leverandørdatabase.

Velferd er blitt gullgruve

– Tallene viser at kommersielle selskaper har fått et stadig sterkerere grep om vår felles velferd. Den norske velferdsstaten er blitt en gullgruve for internasjonale spekulanter, sier Mette Nord.

Internasjonale spekulanter mener selv at omsorgsmarkedet i Norge vil vokse. I forbindelse med oppkjøpet av Aleris uttalte Ambea-direktøren Fredrik Gren at siden det er «så lav markedspenetrering i omsorg i de nordiske landene, sammenlignet med resten av Europa, tyder på at det er et stort framtidig potensial».

Les også: En ny rapport fra Høgskolen i innlandet viser at kommunene taper på konkurranseutsetting fordi skatteinntektene synker.

Gigant i velferdsmarkedet

– Vi er sterkt imot at Ambea og andre selskaper skal få hånd om enda mer av våre felles velferdspenger, sier Mette Nord. Hun har ikke tenkt å gi seg med det første. – Vi vil kjempe imot spekulasjon på velferd, og vi vil at det skal bli en viktig sak i kommunevalget neste år.

– Tallene viser at Ambea er en gigant i det norske velferdsmarkedet. Dette knuser høyresidens myte om at det er små selskaper, drevet av kvinnelige gründere, som driver privat velferd. Dette er internasjonal storkapital, med kontorer i skatteparadis. Våre skattepenger skal gå til velferd, ikke til selskaper i skatteparadis, slår Fagforbundets leder fast.

Les også: Henry Kravis og George Roberts er blant USAs rikeste. Nå kaster de seg inn i kampen om norske velferdskroner

«Greed is good»

-Det er interessant å merke seg at en av Ambeas eiere er han som var inspirasjonskilden til Gordon Gekko i filmen «Wall Street». Rollefiguren Gekko er blant annet kjent for sitatet «greed is good».

- Grådighet hører ikke hjemme i norsk velferd. Vi vil tvert imot ha slutt på jakten på profitt i helse- og omsorgstjenestene.