Tillitsvalgtes år 2019: Gratis sekker til plasstillitsvalgte

Plugger inn nødladeren: Sylvi Nergård fra organisasjonsenheten i Fagforbundet har allerede testet fasilitetene sekken tilbyr når det gjelder lading. (Foto: Fagforbundet)

2019 er tillitsvalgtes år! Det starter med at Fagforbundets plasstillitsvalgte får utdelt egne sekker fra fagforeninga si, hvor det står «Tillitsvalgt». Sekken har mange spesialfunksjoner, blant annet uttak for lader. – Vi kaller den tekno-sekken, smiler Sylvi Nergård i organisasjonsenheten.

10.12.2018 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 08.04.2021

Det var på LO-kongressen i fjor ideen kom om å bruke 2019 til å gi LOs 65.000 tillitsvalgte ekstra oppmerksomhet. Kampanjen skal i første rekke kaste lys over de ukjente heltene ute i tillitsvalgtapparatet. Meningen er å sette ekstra pris på de tillitsvalgte ute på arbeidsplassene.

Mange føler seg alene

I en spørreundersøkelse gjennom LOs tillitsvalgtpanel svarer 60 prosent av de tillitsvalgte at de står alene i tillitsvalgtjobben. Mange av de tillitsvalgte er alene med vervet, men det er også mange som ikke har fungerende styrer og som mangler kompetanse på hvordan man bruker styrene. Tillitsvalgtåret vil også ta for seg den organisatoriske siden av tillitsvalgtsoppgaven. Hverdagshistoriene skal fram!

Fagforbundet

Blir laget egen rapport om tillitsvalgte

Under planlegginga til tillitsvalgtåret har LOs prosjektgruppe besøkt lokalorganisasjoner og regionråd for å hente inn innspill på hva som er viktig å sette på dagsorden i tillitsvalgtsåret. Besøkene har gitt innblikk i en krevende tillitsvalgthverdag. Utfordringene handler om at tillitsvalgte ikke blir tatt med i drøftinger, de får ikke fri til å skolere seg og har fått vanskelig tilgang til arbeidsgiver. Dette skal sees nærmere på, og det blir satt i gang en analyse av disse problemstillingene som Fafo skal jobbe med.

Hyller hverdagsheltene

Fagforbundet på sin side tjuvstarter tillitsvalgtåret med å dele ut sekker til alle tillitsvalgte som har et partsforhold til arbeidsgiver.

– Med disse sekkene ønsker Mette Nord, på vegne av landsstyret, å takke de tillitsvalgte for den jobben de gjør hver dag for forbundet. Alle plasstillitsvalgte og hovedtillitsvalgte vil få sekken av sin lokale fagforening, forteller rådgiver Sylvi Nergård.

Ikke bare-bare en sekk...

Men - det er ikke hvilken som helst sekk de tillitsvalgte får. Den har litt ekstra by på - faktisk så mye ekstra at det er på sin plass med noen forklarende bilder.