Fire fagforeningsledere om hva som blir viktigst i 2019

(Foto: Kari Suphammer)

Vi er i starten av et nytt år. Fire topptillitsvalgte har svart på hva som blir de viktigste oppgavene for fagforeninga dette året.

29.01.2019 av Kari-Sofie Jenssen
Sist oppdatert: 04.02.2019

Kari-Sofie Jenssen

Janne Olsen, leder Fagforbundet Nittedal

Når det gjelder jobben vi gjør som er viktig for foreningas medlemmer, så er det jobbing med faste, hele stillinger og utvida stillinger. I fagforeninga jobber vi med å få på plass klubbstrukturen og få det ordentlig under huden. Og selvsagt blir vi berørt av etableringa av storfylket Viken.

Iren Bekkevold Berg, leder Fagforbundet Skedsmo

2019 er jo tillitsvalgtes år, så her satser vi mye på å gi de tillitsvalgte oppmerksomhet. Det blir egne samlinger og kurs, ved siden av fase-kursene. Vi starter med verving og ideologi og med cirka 40 personer. Plasstillitsvalgte har fått sekker og vi har bestilt inn flere overraskelser. Mange av medlemmene jobber i Skedsmo kommune som skal bli Lillestrøm kommune, og vi slår sammen fagforeninger. Dette må gjøres så smertefritt som mulig.

Anders Fosen, leder Fagforbundet Asker

For medlemmene skal vi rydde opp i 0-timerskontrakter i 2019. Vi må sørge for at de får den stillingsprosenten de har krav på etter hvor mye de reelt jobber. Arbeidsgiver må bli rausere med kompetanseheving, dersom det er et hinder for større stilling. I Asker jobber vi med ny klubbstruktur og et nytt styre, etter å ha slått oss sammen med Hurum og Røyken.

Marie Knutsen, leder Fagforbundet Vestby

I år blir valgkamp en viktig oppgave for oss i Vestby. Vi er en kommune i stor vekst og det betyr at medlemsgrunnlaget vårt også blir større - så verving kommer høyt opp på vår plan for året. 2019 er tillitsvalgtes år. Vi gir alltid de tillitsvalgte stor oppmerksomhet, men litt ekstra blir det i år. Skolering er viktig, både av de som er valgt etter hovedavtalen og dem vi har valgt etter vedtektene.