Tillitsvalgte involvert i Giske-varsel

Nestleder i Fagforbundet, Sissel M. Skoghaug.

Nestleder i Fagforbundet, Sissel M. Skoghaug. (Foto: Fagforbundet)

Siste uka har Fagforbundet fått en del oppmerksomhet knyttet til det som blir kalt for Giske-saken, hvor to fagforbundsmedlemmer var involvert i en videosnutt med Ap-politiker Trond Giske. Tillitsvalgte som fikk se videoen, varslet Ap sentralt og lokalt uten å ha rådført seg med de to involverte medlemmene først. – Vi beklager at våre to kvinnelige medlemmer har kommet i en situasjon som de ikke selv har ønsket, sier Fagforbundets nestleder, Sissel M. Skoghaug.

27.02.2019 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 08.04.2021

En video fra en bar i Oslo hvor AP-politiker Trond Giske danser med en ung kvinne, dukket opp i sosiale medier - og etter hvert i mange andre medier. To tillitsvalgte fra en lokal fagforening i Fagforbundet Oslo fikk se videoen og reagerte med å sende melding til henholdsvis Aps partisekretær Kjersti Stenseng og valgkomiteen i Trøndelag Ap. Den unge kvinnen på videoen og hun som filmet var begge medlemmer i denne lokale fagforeninga.

Har beklaget

Den første omtalen av saken dukket opp i VG og ga et tydelig inntrykk av at kvinnene ble forulempet. Det var ikke en riktig framstilling. Begge kvinnene har gitt uttrykk for at innholdet i videoen for dem var uproblematisk og de ble ikke kontaktet av de tillitsvalgte før videoen ble videreformidlet til Ap. VG har i ettertid beklaget omtalen i sin første artikkel. De to tillitsvalgte har også beklaget at de ikke kontaktet kvinnene før de gikk videre med saken.

Handlet på egen kjøl

– Uttalelsene fra de to tillitsvalgte var ikke forankret i fagforeningen, sier Bjørn Wølstad-Knudsen, leder i Fagforbundet Sykehus og Helse Oslo. Han forteller videre til Aftenposten at fagforeninga har fått mange spørsmål om saken, flest fra folk som ikke er med i Fagforbundet.

Fagforeningslederen er i dialog med de to involverte kvinnene og sier at de nå er enige om at de ikke ønsker flere medieoppslag.
Fagforeningen skal nå ta en ordentlig gjennomgang, sammen med alle de berørte, både medlemmer og tillitsvalgte i foreningen. Spørsmålet om de to tillitsvalgte fortsatt har tillit, blir et spørsmål for årsmøtet i fagforeningen. Det er de som har valgt de aktuelle personene som avgjør om de fortsatt skal ha tillit eller ikke.

– Ta vare på kvinnene

– I denne saken sier disse to lokale tillitsvalgte at de har forsøkt å ivareta det de mente var interessene til to av våre medlemmer. Vi mener at de burde snakket med de to kvinnene før de foretok seg noe mer, sier Fagforbundets nestleder Sissel Skoghaug.

Skoghaug sier videre at forbundet beklager at våre to kvinnelige medlemmer har kommet i en situasjon som de ikke selv har ønsket.
– For oss er det viktig at de to blir ivaretatt på best mulig vis. Vi er sikre på at Fagforbundet i Oslo og den lokale fagforeninga vil bidra til dette.

Politikk, ikke partipolitikk

Nestleder Sissel Skoghaug understreker at Fagforbundet ikke deltar i et politisk spill i denne saken.

– Vi har ingen mening om nominasjonsprosesser i noen partilag, verken i AP eller andre partier. Vi har mange aktive medlemmer med tillitsverv i ulike partier, og de har sikkert meninger i kraft av å være medlem her eller der. Fagforbundets 17 000 tillitsvalgte som står sammen for våre medlemmers interesser. De jobber på den enkelte arbeidsplass, på kommunalt, regionalt og nasjonalt nivå. Alle disse tillitsvalgte er ikke enige om alt, og vi kan gjøre ulike vurderinger av ulike saker.

Giske trakk sitt kandidatur

Som et resultat av dette har Trond Giske trukket sitt kandidatur til Arbeidsutvalget og fylkesstyret i Trøndelag Arbeiderparti.

Saken fikk i utgangspunktet så stor oppmerksomhet fordi stortingsrepresentant Trond Giske trakk seg som nestleder i Ap i begynnelsen av januar 2018 som følge av flere varsler mot ham. Varslene var påstander om seksuell trakassering og upassende oppførsel. AP konkluderte den gang med at Giske hadde brutt partiets interne retningslinjer.