Fagforbundet støtter helhjertet klimastreikene

Klimaktivisten Greta Thunberg på FNs klimakonferanse. Da hun tidligere i år talte til Verdens økonomiske forum i Davos sa hun: «Jeg vil ikke at dere skal føle håp. Jeg vil at dere skal få panikk. Jeg vil at dere skal kjenne på den redselen jeg kjenner hver dag. Så vil jeg at dere skal handle». Dette er ord vi må ta til oss, som vi må forstå og som må få oss til å handle. (Foto: Skjermdump Youtube)

Barn og ungdom over hele verden tar nå et kraftfullt oppgjør med foreldregenerasjonens handlingslammelse i klimasaken. Inspirert av den unge, svenske aktivisten Greta Thunberg, gjennomfører skoleelever klimastreiker i femti land. Også i Norge skal det nå gjennomføres klimastreiker ved skoler over hele landet.

14.03.2019 av Uttalelse fra Fagforbundets landsstyre
Sist oppdatert: 22.03.2019

Fagforbundet ønsker disse unge og kloke stemmene velkommen i klimadebatten. Vi gir helhjertet støtte til aksjonene og deler deres bekymring for framtida. Enkelte avskriver ungdommens krav til rask og dramatisk kursendring som «naive». Omfattende internasjonal forskning viser det motsatte: Det er naivt å tro at dagens ungdom kan unngå ei katastrofal framtid, dersom vi fortsetter å prate istedenfor å handle.

Det er dette de klimastreikende ungdom har forstått. Deres utålmodighet blir styrket av foreldregenerasjonens treghet. Sinnet deres blir forsterket av frykten for framtida.

Da Greta Thunberg tidligere i år talte til Verdens økonomiske forum i Davos, var dette hennes budskap: «Jeg vil ikke at dere skal føle håp. Jeg vil at dere skal få panikk. Jeg vil at dere skal kjenne på den redselen jeg kjenner hver dag. Så vil jeg at dere skal handle». Dette er ord vi må ta til oss, som vi må forstå og som må få oss til å handle.

Fagforbundets landsstyre støtter klimastreikende ungdom fordi de har forstått alvoret i klimaendringene som truer verden og alt vi jobber for. Det første viktige skrittet er at Norge og andre land må oppfylle kravene i Paris-avtalen. Fagforbundet vil la oss inspirere av ungdommene til å gjøre en enda sterkere innsats for klimaet enn vi har gjort så langt.