Rekommunaliserte administrasjonen av kollektivtrafikken

Feil ble rettet: Olaug Skau, hovedtillitsvalgt i Telemark fylkeskommunale forening er strålende fornøyd med et rød-grønt samarbeid om kollektivtrafikken i Vestfold og Telemark. (Foto: Geirmund Jor)

Den nye fylkesadministrasjonen for Vestfold og Telemark er verken omstillingsdyktige eller attraktive nok til å drive organisasjonen som skal drifte kollektivtrafikken, mente politikerne i en temakomite. Feil, ropte Fagforbundet, og ble hørt.

03.04.2019 av Geirmund Jor
Sist oppdatert: 07.05.2019

På fylkeshuset i Skien sitter hovedtillitsvalgt Olaug Skau og er svært så fornøyd på medlemmenes vegne.

Valgte feil ved første anledning

– Vi fikk litt bakoversveis, forteller hun. Dette var første mulighet til å tilføre den nye fylkeskommunen nye oppgaver, og så foreslår først en arbeidsgruppe, og senere også prosjektrådmannen å drifte kollektivtrafikken gjennom et AS. Snakk om fallitterklæring!

Hun forteller at mens Vestfold har drevet sitt driftsselskap som et AS, har Telemark drevet tjenesten selv. Det politikerne skulle ta stilling til var den videre driftsformen for en samlet tjeneste.

«Godtepose» for de ansatte

– Ikke nok med at Vestfold drev et AS, men det viste seg også at det var et selskap uten tariffavtale. Jeg måtte klype meg i armen, forteller Olaug Skau.
Hun trodde ikke slikt fantes i offentlig sektor. Nå som de om lag 30 ansatte fra Vestfold blir fylkeskommunalt ansatte, åpner det seg litt av en godtepose for dem. Tariffavtalen gir dem AFP, en god pensjon, rett til lengre ferie og alle de andre rettighetene som følger av tariffavtalen.

Skau grøsser ved tanken på hva som ville skjedd dersom utfallet hadde blitt det motsatte. At hennes medlemmer fra Telemark skulle bli overført til AS-et og miste mange fordeler, som for eksempel pensjonsordningen.

Faglig-politisk samarbeid på sitt beste

– Dermed er det et enda større tankekors at man kunne tenke at fylkeskommunen ikke var attraktiv nok. Dette er et eksempel på faglig-politisk samarbeid på sitt beste, forteller Skau. Da vi så at dette kunne ende galt, tok vi først kontakt med Arbeiderpartiets gruppe i den nye fylkeskommunen. Senere tok vi kontakt med de andre partiene på den røde siden, SV og Rødt, også der fikk vi gehør for våre argumenter.

Rød-grønt likevel

Likevel hadde ikke disse stemmene vært nok til å skape flertall i fylkestinget.

– Tradisjonelt har Senterpartiet i Telemark samarbeidet med borgerlig side, men i denne saken så tror jeg de skjønte at dette var i ferd med å bli helt galt. De valgte å snu og stemme med den røde sida. Dermed hadde vi rød-grønt samarbeid også i Vestfold og Telemark, i hvert fall i denne saken, ler hovedtillitsvalgt Olaug Skau i Fagforbundet Telemark fylkeskommune.