Politikk i det små nytter

Mange arbeidsoppgaver har den egenskapen at de ikke legges merke til når de er utført. Det er imidlertid veldig synlig når de ikke blir gjort, eller ikke blir gjort skikkelig: En fasade som smuldrer opp, et liggesår som ikke renses skikkelig, søppel som ikke tømmes, eller mangelfullt vedlikehold av infrastrukturen samfunnet er avhengig av.

10.05.2019 av Jonas Bals, rådgiver LO, Forhandlings- og HMS avdelingen
Sist oppdatert: 27.09.2019

Et eksempel på det siste er den dugnaden som har foregått i over 170 kommuner rundt om i Norge de siste årene. Der har politikerne, ofte etter initiativ fra fagbevegelsen, vedtatt innkjøpsmodeller med krav om lærlinger, fagarbeidere og faste ansatte med tarifflønn.

Skien kommune var først ute med å stille slike krav, og i Telemark kan de vise til formidable resultater etter fire år med såkalte «kloke innkjøp». I fjor registrerte de 40 prosent flere lærlinger innen byggfag enn de hadde før modellen var på plass. På nybygde Skien videregående skole var over 30 lærlinger inne på prosjektet, fordelt på 11 ulike fag. Og ikke nok med det: Bygget ble levert på tida, mer enn 37 millioner kroner under pris.

Birgit Dannenberg/Fagforbundet

Oslo er en annen kommune som rydder opp, både som innkjøper og som arbeidsgiver. «Alle renovatørene som er igjen sier det samme: Nå begynner vi å bli stolte av jobben vår igjen». Det sa hovedtillitsvalgt for Fagforbundet i Renovasjonsetaten i Oslo, Anne Sandborg, til Dagsavisen nylig.

Sosial trygghet erstattet sosial dumping

Plasstillitsvalgt Emil Gasarovyc fortalte om hvor stor forskjell det var på å jobbe etter at kommunen tok over driften, og hvordan det var under Veireno, da de jobba doble skift, tømte søppel uten hansker og vernesko, ikledd joggebukser og joggesko, og hadde én dusj og ett toalett til 180 mann. Sosial dumping ble erstattet av sosial trygghet; en fryktkultur ble erstattet av deltakelse og medbestemmelse.

Tillitsvalgte: Politikk i det små nytter

Som tillitsvalgt kan man noen ganger føle seg alene, og i en liten kommune kan man føle at veien til å skulle forandre verden er lang. Men politikk i det små nytter – også i møte med store problemer. Akkurat som flere byer i USA nå velger å trosse president Trump og intensiverer arbeidet med å få ned klimautslippene, kan norske kommuner ta landet vårt i en annen retning enn den regjeringen har staket ut. Skal det skje, må vi som er fagorganiserte engasjere oss politisk – ikke bare på valgdagen, men i hverdagen.