60 000 betaler for mye for reiseforsikringen

Leiar i For Velferdsstaten

Leiar i For Velferdsstaten (Foto: Ralf Einar Johannessen)

Da Fagforbundet lanserte egen reiseforsikring som medlemsfordel var det et møte med en gammel kjenning for mange. Omlag 65 000 medlemmer har allerede denne forsikringen gjennom LO Favør. Men overraskende få har fått med seg at de må svare ja til å kjøpe denne nye forsikringen. Fram til i dag har under 5000 medlemmer sagt at de vil ha den samme, gode reiseforsikringen, men til en lavere pris.

16.05.2019 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 08.04.2021

Verken Fagforbundet eller Sparebank1 kan konvertere den gamle forsikringen til den nye, som er rimeligere. Alle må selv gå inn på Sparebank1 sin nettside og logge seg på for å oppgradere forsikringen. Da vil man få ny og rimeligere pris - de aller fleste vil spare noen hundrelapper i året.

Hvordan oppgraderer jeg reiseforsikringen? Tre muligheter:

Samme gode forsikring – bare billigere

Den nye helårs familie reiseforsikringen koster 1100,- per år. De over 67 vil betale noe mer, 1353.- per år, fordi det er litt høyere risiko knyttet til eldre på reise. Den gir god dekning og gjelder for reiser opp til 70 dager og gjelder for deg som medlem, ektefelle/samboer og barn under 20 år uansett om dere reiser sammen eller hver for dere.

– Det er to grunner til at vi lanserer reiseforsikring som ny medlemsfordel, forteller Svend Morten Voldsrud. For det første, så vedtok landsmøtet i 2017 at vi skulle gjøre det, så sånn sett hadde vi ikke noe valg. Men, det er også slik at omtrent en av fem drar på ferie uten reiseforsikring og omtrent hver tiende person opplever en reiseskade. Alle kan vel tenke seg hva det betyr å få en alvorlig skade eller hendelse, langt hjemmefra, uten å være forsikret. Sånn sett er reiseforsikring en ganske naturlig videreføring av vår jobbing for medlemmenes helse og trygghet.