Hva betyr egentlig Fagforbundets logo?

Is it a bird? Is it a plane? Nei, det er logoen til Fagforbundet. Historien bak logoen er historien om hvordan to forbund fant sammen da Fagforbundet ble født i 2003. Norsk Kommuneforbund og Norsk Helse- og Sosialforbund skulle finne et nytt uttrykk, men det skjedde ikke uten dramatikk...

08.01.2020 av Ellisiv Solskinnsbakk
Sist oppdatert: 23.03.2023

Året er 2003. Norsk kommuneforbund og Norsk Helse- og sosialforbund skulle slå seg sammen til ett stort, nytt forbund Norge ikke hadde sett maken til. Ingen visste hva det nye gigantforbundet skulle hete. Og, som vi har sett flere steder i forbindelse med kommunereformen, kan diskusjoner rundt "hva skal barnet hete" og hvordan skal det nye kommunevåpenet se ut, skape mye engasjement.

Tett på dramaet rundt stiftelsen og i ledtog med designerne som hadde fått i oppgave å lage navn og logo til det nye forbundet, finner vi tidligere informasjonssjef Tone Zander. Hun vet alt som er å vite om logoen - og historien om det nye navnet.

En frekk vri

Det ble utlyst en navnekonkurranse, og forslagene satt løst: Det kom inn rundt 1500 forslag. "Norsk kommune- og helseforbund" og "Velferdsforbundet" var blant de bedre, minnes Zander.

Tone Zander, tidligere informasjonssjef i Fagforbundet
Tone Zander, tidligere informasjonssjef i Fagforbundet (Foto: Kari-Sofie Jenssen)

Men etter å ha gått gjennom alle navnekandidatene, sto det ingen klare vinnere igjen. Da kom byrået Gazette med det dristige forslaget: FAGFORBUNDET.

– Vi likte det umiddelbart. Det er et rent generisk navn, men siden vi ble landets klart største fagforbund, tenkte vi at vi kunne tillate oss det. Det ligger mye makt bak et slikt navn, men omtanken for medlemmene sto også sterkt. Vi kalte det nye forbundet for en kjærlighetserklæring til medlemmene.

Der! Navnet var på plass uten større dramatikk. Men hva så med en ny logo??

Bommet og bommet

Da det gjensto bare noen uker til det nye forbundets første landsmøte, som jo også var et stiftelsesmøte, ble Zander og de andre lei av å se på utkast etter utkast til logo som ikke traff dem.

– Alt de presenterte var så maskulint. Det var knytta never og veldig harde uttrykk. Det syntes jeg ble feil med tanke på den store overvekten av kvinner som forbundet representerer. Selv om kvinner også kan knytte never, så ville jeg ha noe litt mykere. Jeg synes ikke det er noen motsetning i å være tøff og ydmyk, forteller den tidligere informasjonssjefen.

Sparket byrået

Så valgte Zander å gjøre noe radikalt: Med kun få uker igjen til stiftelsen, avsluttet hun samarbeidet med byrået. De sto på bar bakke. Zander kontaktet et nytt byrå, Making Waves, som nærmet seg logovalget på en litt annen måte. De hentet elementer fra de to gamle logoene og satte det sammen til noe nytt. Nå begynte det å ligne på noe, en samlende logo for medlemmene i det nye forbundet. De tok lenka fra kommuneforbundet og hjertet fra helse- og sosialforbundet, la til menneskene, og, vipps:

Omtanke, solidaritet og samhold (OSS)

Her ble også verdiordene til Fagforbundet til:

Hjertet fra helse- og sosialforbundet er omtanken, lenka fra kommuneforbundet er samholdet og i tillegg kom menneskene, som er solidariteten. Det er disse ordene som er grunnlaget for OSS'et i OSS tillitsvalgte.

Daværende informasjonssjef i helse-og sosialforbundet, Margrethe Lied, og Tone Zander visste nå hva de ville ha. Neste skritt var å overbevise ledelsen om at dette var den riktige logoen, men de kunne ikke legge fram bare ett forslag. Zander innrømmer at de var taktiske i framferden.

– Da vi skulle presentere det for ledelsen tok vi inn et håpløst forslag som bare bestod av to ringer, i tillegg til vår favoritt. Logoen ble vist fram kun for de to lederne av kommuneforbundet og helse- og sosialforbundet, Jan Davidsen og Tove Stangnes.

Planen virket. Ledelsen gikk for hjertet/lenke/folk-varianten, og begge informasjonssjefene kunne puste lettet ut. Ihvertfall fram til landsmøtet.

Vedtaket om krusedullen

Tirsdag 17. juni 2003 åpnet landsmøtet og det aller første som skulle vedtas (vedtektenes paragraf nummer en) var navnet på det nye forbundet, med dertilhørende logo. Av 445 stemmeberettigede delegater var det bare fem som stemte imot. Fagforbundet var et faktum.

– Mange syntes logoen var litt rar. Og det var den kanskje da, ettersom den var veldig moderne for sin tid og veldig annerledes enn de andre logoene i LO. Jeg husker at en reklamemann noen år senere bare kalte den for krusedullen, ler Zander.

Men krusedullen kunne nå settes ut i livet, i organisasjonens mange ledd. Skilt måtte skrus ned, alle trykksaker lages på nytt og de tradisjonsrike fanene måtte tilpasses, sys om eller lages på nytt. Krusedullen måtte få sin plass.

– Tydelig og kraftig, men samtidig leken og moderne i formen, sa Jan Davidsen da han presenterte den på landsmøtet. Han skulle bli Fagforbundets første leder.