Nye statsråder, samme politikk

Mette Nord forventer ikke de store endringer med utskiftinger av statsråder.

Mette Nord forventer ikke de store endringer med utskiftinger av statsråder. (Foto: Kjetil Vevle)

– Vi så ingen forskjell da Venstre og KrF gikk inn i regjeringa, og vi regner ikke med at det blir noen stor forskjell når Frp nå har gått ut, sier Fagforbundets leder, Mette Nord.

24.01.2020 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 24.01.2020

– Fagforbundet frykter at regjeringa viderefører den samme urettferdige høyrepolitikken som vi har sett i over seks år. Mange av våre medlemmer jobber hver dag for at innbyggerne skal få god helsehjelp, omsorg og andre velferdstjenester. Deres jobb er blitt tyngre og vanskeligere fordi kommunene og fylkene har så dårlig økonomi. Dette har høyreregjeringa og de fire borgerlige partiene ansvaret for, sier Nord.

Kutt i velferd - og skatteletter

– Høyreregjeringa har gjennomført urettferdige kutt i velferdstjenestene, samtidig som de har gitt enorme skattelettelser til dem som har mest fra før. De fire borgerlige partiene har stått sammen om sentralisering og tvangssammenslåing av kommuner, som har gitt folk over hele landet dårligere velferd og helsehjelp.

Vi trenger en ny arbeidslivspolitikk

Fagforbundet vil kjempe for at Norge får ei ny regjering etter valget i 2021.

– Vi vil ha ei rødgrønn regjering som fører en arbeidslivspolitikk som tjener våre medlemmer. Vi vil ha en politikk som reduserer de økonomiske og geografiske forskjellene i landet vårt. Og vi vil ha en langt mer aktiv og rettferdig miljø- og næringspolitikk, som bidrar til framtidsretta, trygge og gode arbeidsplasser over hele landet.