Ser for seg doble vakter

Sonja J. Waagaar, barnepleier og klinikk-hovedtillitsvalgt ved Kvinneklinikken og Barne- og ungdomsklinikken på Ullevål sykehus og Rikshospitalet. (Foto: Fagforbundet)

Barnepleier og klinikk-hovedtillitsvalgt Sonja J. Waagaard har selv blitt forkjølet og må holde seg hjemme for ikke å smitte andre på jobb. Hun ser for seg at de fleste ansatte må belage seg på å gå flere doble vakter framover.

12.03.2020 av Ellisiv Solskinnsbakk
Sist oppdatert: 12.03.2020

Sonja J. Waagaard er barnepleier og klinikk-hovedtillitsvalgt for om lag 200 Fagforbundet-medlemmer ved Kvinneklinikken og Barne- og ungdomsklinikken på Ullevål sykehus og Rikshospitalet.

Selv har hun nylig pådratt seg en forkjølelse – men testet negativt for korona. Hun holder seg allikevel hjemme for ikke å smitte andre på jobb, selv om det kun handler om en uskyldig forkjølelse.

– Vi trenger alle kvinner og mann på jobb i dagene, ukene og månedene som kommer. Jeg vil ikke bidra til at viktig sykehuspersonell holder seg hjemme når vi trenger dem som mest.

Må jobbe doble vakter

Hun ser for seg at de fleste ansatte nok må påregne å gå flere doble vakter framover. Ferie kan bli inndratt og det legges ned forbud mot utenlandsreiser. Likevel rapporterer hun at medlemmene er gjennomgående positive. De bretter opp ermene og er klare for det som kommer.

– Jeg har kontakt med medlemmer som er barnepleiere og helsesekretærer. Vi teller ikke så veldig mange, så vi er relativt sårbare hvis vi skulle få mange syke samtidig. Nå når barnehager og skoler skal holdes stengt, blir det nødvendigvis et enda større press på avdelingene. Det er ingen som kan gå fra en fireåring hjemme.

Hvordan er samarbeidet med ledelsen?

– Klinikkleder og andre ledere er på veldig raskt og gir informasjon til alle ansatte. Det er klokt, og helt nødvendig i disse tider.