Fagforbundet har inngått ekstra­ordinær overtids­avtale i helse­sektoren

Illustrasjonsfoto.

Illustrasjonsfoto. (Foto: Per Flakstad / Fagbladet)

Fagforbundet, EL og IT og Fellesorganisasjonen har inngått avtale med Arbeidsgiverforeningen Spekter om utvidede rammer for overtidsarbeid i helsesektoren, som følge av koronaepidemien. Avtalen omfatter virksomheter i overenskomstområdene 10, 11 og 13.

15.03.2020 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 17.03.2020

Med bakgrunn i situasjonen rundt koronaviruset kan det bli aktuelt med ekstraordinære tiltak på arbeidsplassene for å opprettholde driften. Arbeidsgiverforeningen Spekter har derfor blitt enig med Fagforbundet, Fellesorganisasjonen og EL og IT-forbundet om å inngå en sentral avtale om utvidede rammer for overtidsarbeid.

Sikre kvalifisert personell

I avtalen legges det til grunn at det vil kunne oppstå behov for overtidsarbeid for å sikre kvalifisert personell til nødvendig arbeid i helsetjenesten i den pågående koronaepidemien.  Samtidig påpekes det at det er viktig å ivareta de ansatte slik at det ikke oppstår uforsvarlige helsebelastninger i en tid der vi trenger arbeidsressurser for å opprettholde maksimal kapasitet over tid i helsetjenesten.

Avtalen er gjeldende i 26 uker fra avtaleinngåelsen 15. mars 2020, og forutsettes at behovet er begrunnet i den ekstraordinære situasjonen som følge av den pågående koronaempidemien.

Se hele avtalen om utvidede rammer for overtidsarbeid i Spekter-området 10, 11 og 13.

Honnør til medlemmene

– Våre medlemmer kommer til å jobbe mer enn de noen gang har gjort, sier Fagforbundets leder Mette Nord til Frifagbevegelse.

– Det er mange av Fagforbundets medlemmer som gjør en enorm innsats for å holde helsevesenet vårt i gang, og vi vil takke hver og en. Alt fra renholdere, portører, aumbulansearbeidere og annet helsepersonell, sier Nord.

Det diskuteres også lignende tiltak for å sikre beredskapen i flere sektorer. Vi vil holde dere oppdatert.