Glemte yrkesgrupper i skole og barnehage

Fem uker med stengte barnehager er over og snart åpner også skolene for noen av landets barn igjen. Det har vært, og er en krevende tid for oss alle. Vi står i en situasjon ingen av oss har stått i før. Nye problemstillinger, nye oppgaver og nye bekymringer.

30.04.2020 av Berit Tevik, leder i Fagforbundet barn og oppvekst, Oslo
Sist oppdatert: 30.04.2020

Vi i Fagforbundet Barn og Oppvekst, Oslo har gjennom hele denne perioden hatt tett dialog med tillitsvalgte og medlemmer. Folk som har stått på og jobba. For våre medlemmer har jobba hele tiden. Noen har fått oppgaver hjemme og noen har tatt vare på barna våre. De har møtt på jobb i en ekstraordinær situasjon, de har holdt motet oppe.  De har vært og er den trygge voksne som trøster, forklarer, leker og ler. De tar vare på de aller viktigste vi har. Norges fremtid.

Det store laget

Medlemsmassen i Fagforbundet Barn og Oppvekst, Oslo er sammensatt. Det er en fantastisk blanding av barnehagelærere, assistenter i skole og aks, barnehagemedarbeidere, renholdere, ansatte på kontor, lærere, driftsledere, fagpedagoger, barn og ungdomsarbeidere, og mange flere. De utgjør alle de voksne som står på og sørger for at våre barn har det trygt og godt.

Landets barnehager og skoler driftes av store team med dedikerte ansatte. Ansatte med livserfaring, med formell kompetanse og med realkompetanse.  De utgjør sammen det store laget som er så viktig for å møte behovene til våre barn. Sammen får de hverdagen til å gå opp og sammen gir de barna våre trygghet.

Det er her jeg blir så provosert. For dette snakkes ikke om. Medienorge snakker ikke om alle de dyktige, engasjerte, lojale ansatte. De snakker kun om en liten gruppe av de ansatte. Media velger å  fronte bare en del av alle de ansatte i skole og barnehage som nå møter en ny hverdag.  Problemet er at det er så veldig mange flere.

Så derfor vil jeg rope. Jeg vil rope at man nå må se alle de ansatte i barnehage og skole. Alle de som gjør den viktige jobben for at det store puslespillet skal gå opp. For alene klarer ingen å legge det.

Innlegget sto på trykk i Dagsavisen 30. april 2020.

Skrevet av Berit Tevik, leder i Fagforbundet barn og oppvekst, Oslo.