Fagforbundet jobber systematisk mot rasisme

­Forplikter: I en rasismefri sone må man ta alle henvendelser om diskriminering på arbeidsplassen alvorlig og gjøre sitt beste for å forhindre at slike situasjoner oppstår, sier Fagforbundets leder Mette Nord. (Foto: Birgit Dannenberg)

– På fotballbanen har vi rødt kort mot rasisme, dette er vårt røde kort mot rasisme, sier Fagforbundets leder Mette Nord om plakaten som erklærer Fagforbundet for rasismefri sone.

16.06.2020 av Marianne Billing
Sist oppdatert: 25.06.2020

Den henger til vanlig i inngangspartiet på hovedkontoret og er det første som møter ansatte og gjester, en tydelig påminnelse om Fagforbundets verdier.

Langsiktig plan

Fagforbundet har en langsiktig plan for å øke antall medlemmer og tillitsvalgte i innvandrerbefolkningen. For ti år siden ble nettverket for tillitsvalgte med minoritetsbakgrunn opprettet.

– Det var for å motivere til at flere med minoritetsbakgrunn tar tillitsverv i organisasjonen. Vi får innsikt og kunnskap om både behov og erfaringer og hvordan vi kan tilrettelegge bedre for å rekruttere alle potensielle medlemmer til å være tillitsvalgte. De er kjempeviktige ressurser for oss, sier Nord.

Fagforbundet har en handlingsplan for flerkulturelt mangfold og inkludering som gjelder for landsmøteperioden 2018-2021. Den er forankret i prinsipp- og handlingsprogrammet og årlige strategiplaner.

– Det har vært viktig for å styrke arbeidet i egen organisasjon og inn mot LO, fastslår Nord.

Alle må bli spurt

Når det gjelder å øke antallet medlemmer i innvandrerbefolkningen skiller ikke det seg så mye fra verving ellers.

– Det er godt gammeldags fagforeningsarbeid. Man må spørre folk på arbeidsplassen om de er organisert og om de har lyst til å bli med hos oss. Alle må bli invitert til å bli med i det faglige fellesskapet, enten de kommer fra Syria, Iran eller Norge. Alene får du ikke gjort så mye, sammen får vi gjort veldig mye, sier Nord.

Kartla representasjon

I 2018 gjennomførte Fagforbundet i samarbeid med Norsk Folkehjelp en kartlegging av innvandrerrepresentasjonen i styrer og utvalg i regioner og fagforeninger.

Av de 210 fagforeningene som svarte hadde 70 foreninger representanter med innvandrerbakgrunn i styret. Halvparten av regionstyrene hadde styremedlemmer med minoritetsbakgrunn. Noen av dem ble  dybdeintervjuet om erfaringer og betraktninger i rollen som tillitsvalgt, og hvilke utfordringer og muligheter de ser for å sikre bedre ivaretakelse av minoritetsspråklige medlemmer.

Styret må ta ansvar

De som ble intervjuet signaliserte at de ønsker at flere engasjerer seg i forbundets mangfoldsarbeid, og at dette arbeidet ikke kan overlates til en person, men er hele styret sitt ansvar.

– Valgkomiteene må få innspill på navn som gjør at vi får et mangfold i regionstyrene og fagforeningsstyrene. Hvis vi ikke får rekruttert på grunnplanet, blir det vanskelig å få dem inn i ledelsen av forbundet, sier Nord.