God sommer!

Det sies at ferie bare er en fryktelig dyr måte å finne ut at ingen steder er som hjemme. I år slipper vi de lange utenlandsreisene, og kanskje er det bra.

01.07.2020 av Svein Skisland, leder av Fagforbundets avdeling for rådmenn og andre toppledere
Sist oppdatert: 20.08.2020

Da kan vi benytte anledningen til å se litt av vårt langstrakte fedreland med alt det har å by på av storslått natur og gode opplevelser.

Ferie er den korte tiden mellom planene og minnene. Den må utnyttes til det beste, men husk nå på at ferie også er å ligge i egen hage og se på skyene, male ei takrenne, leke med barn og barnebarn og gjøre ting du har utsatt i årevis. Hverdagen kommer tidsnok tilbake.

Våren 2020 har vært spesiell. Ja nesten uvirkelig. Hvem av oss kunne vel ane de omveltningene vi har opplevd i samfunnet og kommunesektoren de siste månedene. Det er i slike tider vi virkelig får prøvd om det lederskap og den organisasjonskulturen vi er så opptatt av holder.

Imponerende innsats fra kommuneansatte

Tidligere general og fylkesmann Hjalmar Sunde sa ofte følgende: «En kommunes viktigste oppgave er å skape trygghet for innbyggerne». Det er sant! I normale tider handler trygghet om alt fra drikkevann til barnehager, utdannelse, brøyting og omsorg. Under en pandemi handler det om livet og døden, her og nå. Mitt inntrykk er at kommune-Norge har bestått testen så langt. Vi skaper trygghet for innbyggerne våre.

Innsatsen til kommuneansatte på alle plan har imponert meg. Leger og omsorgsarbeidere som har stått fremst i frontlinja. Ansatte i skoler og barnehager som har fått snudd opp ned på arbeidshverdagen og vært nødt til å jobbe på en helt annen måte. Ledere og saksbehandlere er sendt på hjemmekontor med de muligheter og utfordringer det har medført.

Renholdere som har fått helt nye utfordringer i forhold til smittevernstiltak. Kort sagt: Alle har bidratt. Kommune betyr fellesskap. De siste månedene har vi vist at det er sant. Mitt inntrykk er at kommunen er blitt innbyggernes beste venn på en helt annen måte enn det vi opplever til vanlig.

Vi må spille på lag med tillitsvalgte og verneombud

Hva kan vi så lære av dette? Korona har vært vår felles fiende. Vi har hatt en veldig klar utfordring som vi må løse. Og vi kan bare løse den sammen; politikere, administrasjon og ansatte.

Andre store utfordringer står i kø. Klimautslippene må radikalt ned. Vi står overfor demografiske endringer som i mange kommuner er formidable. Ulike former for utenforskap øker i samfunnet. Jeg håper at vi har lært at ved å ha felles fokus og ved å løfte i flokk kan vi makte langt mer enn det vi tror på forhånd.

Personlig har jeg lært og erfart mye. Viktigheten av å ha en krisestab med klart definerte oppgaver og klare ansvarslinjer mellom politikk og administrasjon. Viktigheten av hele tiden å spille på lag med tillitsvalgte og verneombud.

Molenwaard, Nederland - første kommune uten rådhus

Jeg har også lært at mange av mine medarbeidere viser nye sider og kvaliteter når vi blir satt på prøve. Og så har jeg gjennomgått en personlig digitaliseringsreise med rekordfart. Jeg har lært at måten vi rigger oss på i forhold til den direkte kontakten med innbyggerne ikke nødvendigvis er avhengig av fysiske lokaliteter.

Har du forresten hørt historien om Molenwaard? Denne sammenslåtte kommunen i Nederland heter nå Molenlanden og har passert 44.000 innbyggere. Molenwaard ble verdensberømt fordi krangelen om hvor rådhuset skulle ligge endte med at kommunen ble verdens første uten rådhus. Kommunen ble desentralisert. Hvis noen trengte et møte med en saksbehandler, kom saksbehandleren hjem til innbyggeren, eller de møttes på kafe. Hvis bedrifter skulle treffe ordføreren kom ordføreren til bedriftens møterom.

Ny teknologi ble tatt i bruk og det som kunne digitaliseres ble digitalisert. Kommunen ligger i et konservativt område av Nederland, og noen fryktet motstand mot det nye. Det viste seg at bøndene i området allerede hadde hatt sine bedrifter på nett lenge – og befolkningen var mer moden for endringene som kom enn kommunen selv var. Ingen ting er mer desentralisert enn det du kan gjøre fra egen telefon eller dataskjerm.

Mulighetene var betydelig mindre da Molenwaard utnyttet dem, enn de er nå. Nå er de digitale mulighetene enorme! Jeg sier ikke at vi skal legge ned alle rådhusene og herredshusene rundt i vårt langstrakte land. Men historien om Molenwaard og historien om Koronatiden sier meg at det finnes et hav av muligheter som vi ikke har utnyttet godt nok.

Tid for ferie, tid for hvile

Til slutt vil jeg benytte anledningen til å ønske alle våre medlemmer og tillitsvalgte en riktig god sommer. For de av oss som er rådmenn, kommunedirektører og andre toppledere tenker jeg det er ekstremt viktig at vi benytter denne sommeren til å koble fullstendig av fra hverdagen.

Jeg vet at arbeidspresset de siste månedene har vært formidabelt og at strikken er tøyd i lengste laget for mange. Og så vet vi også at pandemien ikke er over. Vi kan risikere at høsten og vinteren også kan by på ekstreme utfordringer. Derfor er det så viktig at vi hviler når vi kan hvile.

Ferie er å ha ingenting å gjøre- og hele dagen å gjøre det på!

God sommer!

Hilsen Svein Skisland, leder av Fagforbundets avdeling for rådmenn og andre toppledere