45 ansatte fikk faste og hele stillinger

Det var stor glede blant kollegene på Mørkved sykehjem da ni ansatte fikk faste og hele stillinger. Foran t.h. Harmeet Sammi, bak henne Tove Eikanger, sittende til venstre Maria Seivaag og bak t.v. Marit Fredriksen. (Foto: Merete Kristensen)

Fagforbundet har ønsket flere heltidsstillinger i mange år. Tillitsvalgt i Fagforbundet, Marit Fredriksen, er en av dem som nå endelig har fått full stilling i Bodø kommune, for første gang i sitt lange yrkesliv. Hun feiret med flagg og bobler. Det la ordføreren merke til.

14.09.2020 av Birgit Dannenberg
Sist oppdatert: 25.11.2020

Marit Fredriksen er 56 år og hjelpepleier på Mørkved sykehjem i Bodø. Hun har jobbet på sykehus og sykehjem i en mannsalder, som hun selv sier, men aldri hatt en 100 prosent stilling. Da hun og ni kolleger på sykehjemmet fikk heltidsstillinger, heiste hun flagget på balkongen og la ut en gladmelding på sin Facebook-side. Den ble fanget opp og delt av ordfører Ida Pinnerød (Ap).

- Da tok det litt av, forteller Marit, som plutselig ble en slags kjendis i lokale medier, blant annet med forsideoppslag i Avisa Nordland.

Målrettet arbeid over mange år

Hovedtillitsvalgt i Bodø kommune, Joachim Bjørndal, forteller at det har blitt jobbet målrettet i mange år for flere heltidsstillinger i kommunen. I et bystyrevedtak fra 2015 bestemmer kommunen at flere heltidsstillinger skal være et mål. Arbeidet har vært organisert som et prosjekt med en styringsgruppe og ulike arbeidsgrupper. Tillitsvalgte, administrasjonen, arbeidsgivere og politikere har samarbeidet godt og nærmet seg lokalt utformede løsninger over tid.

- Alle har gitt og fått, sier Bjørndal.

Tidligere har 20-30 ansatte fått faste og hele stillinger, nå var det 45 i en jafs, slik Bjørndal uttrykker det.

- Det er på tide, sier Marit Fredriksen. Første skritt var innføring av årsturnus på sykehjemmet, da kom jeg opp i en 92 prosent stilling. Nå har jeg og ni kolleger fått hele og faste stillinger, det er en seier.

Heltid betyr trygghet

Merete Kristensen

Noen er usikre om de makter en full stilling. Men Marit har hatt sine kolleger med seg hele veien om å ønske faste og hele stillinger. Det er frustrerende å ikke kunne få lån i banken og legge boligdrømmen på is. Det er krevende å jakte både vakter og penger når du har en familie å ta hensyn til og framtidsplaner må ligge på vent. Også for pensjonen er en lav stillingsprosent av negativ betydning.

Marit er frustrert over diskrimineringen som ligger til grunn. Hun mener at dette ikke hadde skjedd i et mannsdominert yrke. Også unge nyutdannede har lettere fått heltidsstillinger enn en som Marit som har jobbet som hjelpepleier i 34 år.

Inspirasjon for andre tillitsvalgte

- Heltidsstillinger betyr kontinuitet, stabilitet og forutsigbarhet. Ikke bare for oss ansatte, men for ledelsen og brukerne også. Brukerne er mindre engstelige og urolige, og arbeidsgiver slipper å ringe til vikarer og bruke tid på å fylle hull i vaktplanen.

Marit har vært tillitsvalgt i «bra mange år» og vil prøve å inspirere kolleger til å engasjere seg i Fagforbundets arbeid i den kommende tillitsvalgtsuka.

- Det er gøy å kunne vise fram resultater. Jeg håper at alle som ønsker det får 100 prosent stilling, det burde være en selvfølge. Og vårt eksempel her i Bodø viser i alle fall at du aldri må gi opp!