Harald Eia med eget program til Fagforbundets tillitsvalgte

Komiker, programleder og sosiolog Harald Eia i studio for Fagforbundet.

Komiker, programleder og sosiolog Harald Eia i studio for Fagforbundet. (Foto: Birgit Dannenberg)

Når tillitsvalgtuka setter i gang 26. oktober kan alle tillitsvalgte glede seg til et eget, eksklusivt program inspirert av NRK-serien Sånn er Norge.

15.10.2020 av Ellisiv Solskinnsbakk
Sist oppdatert: 16.10.2020

I forbindelse med NRK-programserien "Sånn er Norge" har komiker, programleder og sosiolog Harald Eia virkelig oppdaget fagbevegelsen. Programmene handler om hvorfor Norge er et så bra land å bo i. Hva er det som gjør oss så rike, like, frie og lykkelige i forhold til andre land?

Birgit Dannenberg

Svaret er ikke så mystisk

- Hvis du spør et tilfeldig utvalg mennesker om hvorfor vi har det så bra og er så rike, vil du få litt ulne svar om olja og at det på en eller annen måte ligger i kulturen vår. Men fakta er at det er ordninger, ikke kultur, som sørger for at vi har det så bra. Og ordninger er ikke mystiske, de er skapt av oss, sier Harald Eia.

Sentrale lønnsforhandlinger, ferie, sykelønn. Mange av disse ordningene er det nettopp fagbevegelsen som har vært med og kjempe fram. Eia var derfor lett å be da vi lurte på om han hadde lyst til å sy sammen et program til Fagforbundets tillitsvalgte. Er du tillitsvalgt i Fagforbundet er det bare å glede seg til en humørfylt og nyttig samfunnsfagtime med en av Norges største komikere.

Hvordan får jeg sett det?

• Alle tillitsvalgte vil på forhånd motta en SMS/e-post med tilgangsinfo.
  • Programmet blir lagt ut på ettermiddagen fredag 30. oktober og vil være tilgjengelig for Fagforbundets tillitsvalgte til og med søndag 1. november (altså ut dagen søndag).

Birgit Dannenberg