Fagforbundets arbeid med FNs bærekraftmål

Anne Green Nilsen, forhandlingsleder.

Anne Green Nilsen, forhandlingsleder. (Foto: Birgit Dannenberg / Fagforbundet)

– Å svekke Arbeidsmiljøloven og angripe sykelønnsordningen strider mot FNs bærekraftmål om anstendig arbeid, sier Anne Green Nilsen i Fagforbundets Arbeidsutvalg.

02.02.2021 av Nina Monsen, Omstillingsenheten
Sist oppdatert: 24.02.2021

Tillitsvalgte trengs for å få fortgang på arbeidet med FNs bærekraftsmål. Et styrket partssamarbeid der ansatte og tillitsvalgte bidrar med løsninger er blant Green Nilsens forslag til hvordan Norge skal nå målene innen 2030.

Riksrevisjonen kritiserte nylig regjeringens innsats for å nå FNs bærekraftsmål og fastslo at regjeringen er på etterskudd. Et av funnene Riksrevisjonen beskriver som svært kritikkverdig er at Norge har manglet en helhetlig plan for gjennomføringen av målene. I fjor inviterte regjeringen næringsliv, sivilsamfunn og partene i arbeidslivet til å komme med innspill til nettopp en slik nasjonal handlingsplan. Fagforbundet leverte sitt forslag.

Bærekraftig samarbeid

– Bærekraftsmål nummer 17 er samarbeid for å nå målene. Samarbeidsmodellene vi har i Norge, trepartssamarbeid og partssamarbeid, må bli det viktigste verktøyet for å iverksette handlingsplanen, sier Green Nilsen.

I henhold til bestemmelser i hovedavtalen for kommunesektoren skal klima og miljøtiltak som fremmer FNs bærekraftsmål gjennomføres i et partssamarbeid.

– Det var vesentlig å få den formuleringen inn i hovedavtalen, sier Green Nilsen.

Yrkesgruppene må involveres

En undersøkelse Fagforbundet har gjort blant egne tillitsvalgte viser at kun 44 prosent mente at fagforening, tillitsvalgt eller verneombud var aktive i arbeidet med FNs bærekraftsmål i kommunene. Dette er for dårlig, mener Green Nilsen.

– Yrkesgruppene som påvirkes av bærekraftig omstilling må involveres i høyere grad. Handlingsplanen til regjeringen må bygge på tillit til dem som jobber i yrkene og som særlig påvirkes av arbeidet med bærekraftsmålene, sier Green Nilsen.

Anstendig arbeid for alle

Anstendig arbeid og økonomisk vekst er et annet bærekraftsmål som er helt i kjernen av Fagforbundets virke.

– Regjeringen når ikke dette bærekraftsmål med en politikk som svekker Arbeidsmiljøloven eller angriper sykelønnsordninger, påpeker Green Nilsen.

Arbeidernes rettigheter er under angrep fra i mange land. Norge har også en jobb å gjøre for å nå målet om anstendig arbeid og full sysselsetting, en utfordring som ikke har blitt mindre med koronapandemien.

Arbeidsledigheten blant unge er over dobbelt så høy som blant de over tretti år. Ifølge tall fra OECD var ungdomsledigheten (15-25 år) per august 2020 på 13,8 prosent blant menn og 12 prosent blant kvinner i Norge. Samlet arbeidsledighet var per tredje kvartal 2020 på 5,6 prosent blant menn og 5,1 prosent blant kvinner, ifølge Statistisk sentralbyrå.

– Koronakrisa har vist at vi trenger gode offentlige velferdstjenester, samarbeid i arbeidslivet og styrket beredskap. Med en slik grunnmur vil vi også kunne nå FNs bærekraftsmål innen fristen i 2030, avslutter Green Nilsen.