Landsmøtet utsatt, ikke avlyst

(Foto: John Bjørklund)

Landsmøtet 2021 er utsatt, og vil avholdes 17.- 21. oktober 2022. Landsmøtet er forbundets høyeste organ, og blir normalt avholdt hvert fjerde år. Denne landsmøteperioden blir altså på fem år og neste på tre år. Da er vi i rute, igjen.

10.02.2021 av Kari-Sofie Jenssen
Sist oppdatert: 24.02.2021

Det var grundige diskusjoner i forkant av vedtaket om utsettelse. Landsmøtet er et stort og omfattende arrangement. Derfor er forutsigbarhet avgjørende.

– Det var stor usikkerhet knytta til om landsmøtet kunne gjennomføres i oktober 2021, og det kunne vi ikke ta sjansen på, sier Karin Bøyum, leder i organisasjonsavdelinga i Fagforbundet.

Fagforbundets landsmøtet består av delegater som kommer fra mange særlig koronautsatte yrker som helse, transport, renhold med flere. Det er 459 delegater med stemmerett på landsmøtet, og det blir rundt 700 personer i salen med administrasjon og gjester. Det er viktig at deltakerne får så gode arbeidsforhold som mulig. Politikk og strategier for landets største forbund skal utformes for neste landsmøteperiode.

– Vi må være sikre på at vi har fått gjennomvaksinert befolkningen, sånn at alle er trygge når de kommer på landsmøtet, sier Karin Bøyum.

Mer info i februar

Spørsmålet om møtet kunne gjennomføres digitalt ble reist og diskutert, men flertallet i forbundsstyret gikk for utsettelse.

– Det er det samme landsmøtet, men vi har bare utsatt gjennomføringen, sier Karin Bøyum. Hun understreker at alt arbeidet som er gjort er gjort – vi begynner ikke på nytt med forberedelser til oktober 2022.

I februar vil forbundsstyret ta flere avgjørelser. Så fort alle avklaringer er gjort, vil det bli sendt ut informasjon til hele organisasjonen i et rundskriv.

Sendt inn, er sendt inn

Alle forslag som er sendt inn ligger der.

– Det vil jobbes med de innsendte forslagene fram til landsmøtet 2022, forteller Bøyum. Hun forteller at det dreier seg om i overkant av 3000 forslag. Mange av forslagene er likelydende og vil slås sammen.

Likevel er det tydelig at pandemien ikke har dempa organisasjonens landsmøteforberedelser.

På spørsmål om det blir åpnet for nye forslag, mye kan jo skje på et år, svarer Bøyum at det er noe av det forbundsstyret vil diskutere i februar. Hun mener dessuten at dersom det skjer store politiske saker i løpet av året så vil landsstyret sørge for at det fanges opp på landsmøtet.

Paragraf 14

Landskonferansene for ungdommen, pensjonister og uføre og seksjonene utsettes tilsvarende til 2022. Det er vedtektsfesta at de skal komme etter landsmøtet.

Ifølge Karin Bøyum er årsaken til det at de forskjelle utvalgene og seksjonene skal legge sine planer for å følge opp den vedtatte politikken fra landsmøtet.

– I tillegg kan vi merke oss at alle valg gjort på landsmøtet 2017 forlenges med ett år, til landsmøtet 2022. Det gjelder alle valg gjort i henhold til paragrafene 14.19.1 til 14.19.6 i forbundets vedtekter. Ta en titt der, sier lederen i Fagforbundets organisasjonsavdeling.