Placebo - grønn lykke

Placebo Stavanger ble sertifisert som Grønn Salong i mars, sammen med Zenz Stavanger. Dette er de to første salongene med denne sertifiseringen i Norge, og de ser gjerne at flere følger etter. Vi fikk slått av en prat med jentene på Placebo om hvorfor de velger å drive grønt.

05.05.2017 av Vivian Jacobsen
Sist oppdatert: 16.10.2018

Trioen Vanessa, Merete og Hilde var tidligere kolleger på en salong med Grønn Frisør-sertifisering. Da denne salongen ble lagt ned, hadde de et ønske om å starte opp sammen. At det måtte være en salong med et grønt fokus var en selvfølge helt fra start.
Salongen ble raskt sertifisert som Grønn Frisør, som vel den siste salongen før Fagforbundet dessverre måtte se seg nødt til å legge ned sertifiseringen. Jentene klarte ikke slå seg til ro med at Grønn Frisør i Norge ble lagt ned som sertifiseringsordning, så etter litt research tok de kontakt med Grøn Salon i Danmark og ba om hjelp fra dem.

Når vi spør hvorfor de ønsker å drive grønt, er svaret klart og tydelig! «Først og fremst vil vi forbedre arbeidsmiljøet vårt, og dermed unngå å bli utsatt for større belastninger enn nødvendig. Vi er opptatt av hva man utsetter både kropp og miljø for. Flere og flere blir heldigvis mer bevisste på hva man putter både i og på kroppen, og vi ønsker å være pådrivere for at samfunnet skal bli grønnere.»
Det var viktig for trekløveret å gå «hele veien» og få Grønn Salong-sertifisering fordi de nå føler at de tilhører både et levende organ og miljø. De sier at de først og fremst er frisører, ikke kjemikere, og da er det godt og trygt å ha en plass å henvende seg til når det kommer til hvilke produkter og stoffer de kan bruke.

Placebo har en gjennomgående grønn profil så langt det er praktisk mulig, ikke bare i forhold til produktene de bruker og fokuset på energiforbruk. Men også alt fra kaffen og teen de serverer til vaskemidlene de bruker.
De tilbyr ikke permanent til sine kunder, for som de selv sier «Vi blir ikke dyktige på noe vi gjør en gang i året. Vi bruker heller ikke oksidasjonsfarge eller helbleker hår da dette er behandlinger som ikke er aksepterte i en Grønn Salong».
Vi lurer på om behandlinger blir mer kompliserte med grønne metoder enn med tradisjonelle frisørprodukter, og får til svar at det er heller selve omstillingen til andre produkter og fargeteknologi som kan være krevende. Samtidig som det er en veldig berikende og lærerik prosess å gå gjennom.

Disse tre kvinnene er etter eget utsagn ganske så forskjellige, men man merker fort at de trives godt i hverandres selskap, noe som blir tydelig når vi spør om de tilbyr noe spesielt i salongen som de vil fremheve, og hvordan de ser for seg fremtiden. Man hadde kanskje forventet at de skulle fortelle om et spennende produkt eller en nyskapende behandling, men svaret som kommer gir et godt bilde av den gjensidige respekten de har for hverandre: «Vi ser på Placebo som en liten familie, og vi tror det er noe våre kunder også merker og kjenner på. Vår visjon er at vi skal ha verdens deiligste arbeidsplass, både fysisk og mentalt, og fremtiden, den tar vi når den kommer».

Vanessa, Merete og Hilde har også klare formeninger om hva som må til for å sette helse, miljø og sikkerhet på dagsorden i frisørbransjen. De tror det handler mye om kunnskap og innstilling, at man må tørre å gå utenfor komfortsonen sin. Og det må være et stort fokus på dette allerede på skolen.
Dersom andre ønsker å drive grønt anbefaler trioen at man tar kontakt med Grøn Salon i Danmark, men alle er også hjertelig velkomne til å ta kontakt med Placebo hvis man har spørsmål.
Både Fagforbundet Frisørenes Fagforening og Placebo Stavanger håper vi får se flere og flere Grønne Salonger i Norge, og er skjønt enige om at fremtiden for frisørbransjen, den må være grønn!

Fakta om Placebo:
Eies og drives av Vanessa Bollestad, Merete Pedersen og Hilde Erland
Adresse: Bergelandsgata 12, 4012 Stavanger
Åpnet 29.august 2015
Fikk Grønn Salong-sertifisering 24.mars 2017
Fører produktmerkene Zenz Organic og Kevin Murphy, til fargebehandlinger brukes
Elumen fra Goldwell og Logona Plantefarge.

Salonger med Grønn Salong-sertifisering bruker og selger kun produkter uten kjemikalier som kan være skadelige for kropp og miljø. I tillegg skal også selve driften av salongen være miljøvennlig. Du kan lese mer om Grønn Salong og Placebo Stavanger i lenkene under.