Ny: Tore Karlsen

Etter først å ha vært gjennom et salg, og så en fusjon, heter busselskapet Tore Karlsen jobber i, nå Cominor. Men på jakka står det fremdeles Tromsbuss. (Foto: Ellisiv Solskinnsbakk Selnes)

- Læringskurva mi har gått så bratt til værs de siste månedene at det føles som jeg henger og dingler i løse lufta, ler hovedtillitsvalgt ved avdeling 448, tidligere Tromsbuss, Tore Karlsen.

15.09.2008 av Ellisiv Solskinnsbakk Selnes
Sist oppdatert: 01.04.2009

Til tross for sine 51 år, er ikke Karlsen en veldig erfaren bussjåfør. Han er noe så sjeldent som en ferskvannsbiolog bak rattet, ferdig universitetsutdanna i fjor.

– Det var ikke lett å ha familie på en studieinntekt, så jeg begynte å kjøre buss i tillegg. Jeg hadde jo allerede alle tenkelige sertifikater, bortsett fra fly og helikopter. Jeg har alltid elsket å kjøre, med alt som hører til: motor, hjul, belter og båter.

Beholdt pappapermisjon

Karlsen gikk rett inn i rollen som hovedtillitsvalgt i januar. Han legger ikke skjul på at det har vært ekstremt tøffe tider. Da Tromsbuss ble solgt i 2006, ble NHO motpart i forhandlinger.

– Tromsbuss var kjent som det beste busselskapet i landet å jobbe for, med bra lønn og gode betingelser. Da vi skulle ha nye avtaler, ble det viktig å videreføre ordninger som 2 ukers betalt pappapermisjon. Det er ingen selvfølge i det private, men vi klarte å få gjennomslag. Da vi senere fusjonerte med to andre selskap, kom de ansatte fra de andre selskapene inn med dårlige avtaler. De fikk et løft på grunn av forhandlingsgunnlaget Fagforbundet hadde. Karlsen kjemper også for at personlige tillegg ikke skal bli spist opp av den store potten.

Krangel og konflikt

Med nye kolleger kom også flere fagforeninger inn i bildet.

– Transportarbeiderforbundet har vi et godt samarbeid med, mens YS var så hissige på verving, at vi røk uklar. Arbeidsmiljøet var preget av krangling og avisskriverier.

– Det verste var personkonfliktene. Jeg har prøvd å styre unna som best jeg kan. Når det gjelder verving, så er det vanskelig å dunke handlingsprogrammet vårt i hodet på noen som i bunn og grunn kun er opptatt av den «tier›n» de kan spare på medlemsavgift, eller den femmer›n som går til Arbeiderpartiet. I dag har vi 120-130 medlemmer, mens YS har i underkant av 100.

Ferskvannsbiologen sysler med saltvann på si; sammen med en kamerat har han fått konsesjon på 800 tonn blåskjell. Det kan bli framtidig inntekt. Men foreløpig er han fornøyd med å kjøre buss to dager i uka og ellers drive fagforeningsarbeid. Et lite hjertesukk, bare: han kjenner seg ofte ensom på tillitsvalgtsamlinger, med NHO som motpart.

– I bunn og grunn så synes jeg all kollektivtransport burde være offentlig anliggende: betalt over skatteseddelen og ferdig med det!