Aktuell: Humberto Matthews

Humberto Matthews er en av fire tillitsvalgte i filmen.

Humberto Matthews er en av fire tillitsvalgte i filmen. (Foto: Nils Petter Lothrington)

LO Oslo har laget en viktig, lærerik og humørfylt dokumentarfilm om inkludering av innvandrere i fagbevegelsen. I filmen møter vi fire tillitsvalgte som forteller om sin opplevelse av den rollen de har.

02.02.2009 av Randi Tevik
Sist oppdatert: 09.02.2009

En av de tillitsvalgte vi møter i filmen er omsorgsarbeider Humberto Matthews fra Fagforbundet Grunerløkka. Han er opprinnelig fra Chile, og har jobbet i Oslo kommune siden 1991.

- Jeg ble spurt om å organisere meg i Norsk Kommuneforbund da jeg begynte å jobbe, og selv om jeg ikke visste så mye om forbundet så tenkte jeg at å være organisert sikkert var en bra ting. Derfor sa jeg ja, forteller Humberto, og legger til at han aldri har angra på det. Han er stolt over å være medlem og tillitsvalgt i det som nå er blitt det store Fagforbundet. Han synes også det er flott at LO Oslo vil ha en fargerik fagbevegelse.

I 2004 ble han selv tillitsvalgt, og følger samme oppskrifta når han selv verver nye medlemmer.

- Når det kommer nyansatte så forteller jeg hvem jeg er og litt om hva Fagforbundet står for, og så spør jeg om de vil være med i Fagforbundet. Det viktigste argumentet er at sammen er er vi sterke. Humberto forteller at de fleste på hans arbeidsplass er organisert, men at det ikke er så lett å overbevise ekstravaktene om at det lønner seg. Men han understreker at han jobber med saken

Trives godt

Humberto trives godt som tillitsvalgt, spesielt etter at han også ble medlem i fagforeningsstyret. - Det er lettere å følge med og få informasjon når en også sitter i fagforeningsstyret, sier han. Han er derfor opptatt av at opplæring av, og informasjonsflyten til og fra de plasstillitsvalgte må bli bedre. Avstanden fra det enkelte tjenestestedet og opp i organisajonen kan virke lang, og det er ikke bra for organisasjonen. Skal alle med, så må samholdet styrkes også mellom grunnplanet og ledelsen, tror Humberto.

Inspirere andre

Filmen "En fargerik fagbevegelse" er laget for at mange forbund i LO Oslo er opptatt av å få inkludert flere innvandrere i faglig arbeid. - Jeg synes det er flott at LO vil vise  mangfoldet i arbeidslivet og fagbevegelsen, sier Humberto. Han håper at flere med minoritetetnisk bakgrunn vil organisere seg, og også si ja til tillitsverv. I filmen deler også Jimbiti Sanneh, kokk på Ullevål sykehus og tillitsvalgt i Fagforbundet, renholder Surangkhana Hærum ved Scandic hotell Høvik og tillitsvalgt i Fellesforbundet og divisjonsverneombud i Posten Norge, Julie Banda Rasmussen fra Norges Post og -kommunikasjonsforbund sine erfaringer.

- Det er flott om vi gjennom filmen kan inspirere andre, avslutter Humberto Matthews.

Filmen er laget av regissør Kari Anne Moe og fotograf Nils Petter Lothrington.