Aktuell: Herdis Schärer

Herdis Scharer ser fram til utfordrende oppgaver som nyansatt rådgiver ved kompetansesenteret for Østlandet. (Foto: Linn Cathrin Olsen)

Herdis Schärer rakk knapt å bli varm i trøya i sin første jobb i Fredrikstad kommune i 1990 før hun ble tillitsvalgt - bare to uker etter at hun ble ansatt. I februar i år ble hun rådgiver på kompetansesenteret for Østlandet.

05.03.2009 av Nina Monsen
Sist oppdatert: 18.03.2009

- Det er en utrolig spennende jobb og jeg gleder meg til å ta fått på arbeidet med mine hyggelige, nye kolleger, sier Schärer når Oss tillitsvalgte ringer og gratulerer med ny stilling. Schärer bryr seg ingenting om at hun må pendle mellom Fredrikstad og Oslo for å komme seg på jobb.

De siste ni årene har Schärer vært hovedtillitsvalgt og opplæringsansvarlig på heltid for Fagforbundet Fredrikstad. Det er en stor fagforening med 4400 medlemmer.

Mange i privat sektor

- Det er en fordel i denne jobben å ha erfaring fra en stor fagforening med mange private aktører. For eksempel har Fredrikstad kommune 18 kommunale og hele 56 private barnehager. En viktig del av min jobb som hovedtillitsvalgt var å opprette tariffavtaler for de private barnehagene. Det har blitt noen møter hos riksmeklingsmannen, forteller Schärer.

Schärer har også vært instruktør på fase to i Østfold fylke og reist mye rundt og truffet medlemmene, noe som også er en fordel i den nye jobben.

Medlemmet i fokus

- Hovedoppgaven i stillingen er å bistå hovedtillitsvalgte samt andre tillitsvalgte i ulike tariffområder, så resultatet blir fornøyde medlemmer. De er hovedfokuset for oss, sier Schärer.

Etter nesten to tiår i Fagforbundet ligger verdigrunnlaget i ryggmargen. Ordene samhold, solidaritet og omtanke har stor betydning for Schärer.

- Det er lett å brekke i hard vind hvis du står alene. Med over 300 000 medlemmer i Fagforbundet viser vi at samhold er avgjørende for å nå et mål. Omtanke og solidaritet betyr å bry seg og dele våre goder med andre både i Norge og internasjonalt, sier Schärer.