Aktuell: Knut Ivar Egset

Knut Ivar Egset, foretakstillitsvalgt, Helse Nordmøre og Romsdal HF

Knut Ivar Egset, foretakstillitsvalgt, Helse Nordmøre og Romsdal HF (Foto: Per Tormod Nilsen)

- At vi er så godt organisert, er nøkkelen, sier Knut Ivar Egset, hovedtillitsvalgt i Helse Nordmøre og Romsdal helseforetak (HF). I mer enn to år har han vært i stormens sentrum under en usedvanlig tøff omstillingskonflikt. Nylig ble det klart at ingen mister jobben i voksenpsykiatrien.

26.04.2009 av Maria Wattne
Sist oppdatert: 29.04.2009

I oktober ble han kåret til årets tillitsvalgt i Møre og Romsdal. Han stod midt i en flerårig, særdeles vanskelig konflikt om omstilling i helseforetaket. 180 ansatte hadde fått beskjed om at de ville bli overtallige. Arbeidstilsynets rapport fortalte om et arbeidsmiljø så ille at tilsynet truet med dagbøter på opptil 40 000 kroner. Ledelsen har mobbet, suspendert, frosset ut, tilsidesatt og systematisk tatt arbeidsoppgaver fra ansatte som var uønsket.

- Det har vært ekstremt tøft og saken er ikke over ennå. Men jeg er utrolig stolt over at vi unngikk oppsigelser. Vi trodde ett hundre ansatte skulle miste jobben, men arbeidsgiver måtte bare gi seg, sier Knut Ivar fornøyd.

Samhold er nøkkelen

- Vi har holdt sammen i stormen som har rast i snart tre år nå. Under nedbemanninger har det lett for å bli intern strid, men vi har greid oss, mye takket være tett hjelp fra den politiske ledelsen i Fagforbundet og kompetansesenteret. Tett samarbeid gjør oss sterke og godt forberedt -,da vinner vi fram. Vi har hatt tett dialog med en veldig engasjert ledelse i Fagforbundet og kompetansesenteret. Vi har hatt mange, mange medlemsmøter der vi har gitt medlemmene råd, alltid med kompetansesenteret til stede. Dette har gjort at medlemmene har følt seg trygge, forklarer han.

Politisk press

Det har ikke bare vært lett. Knut Ivar har ansvaret for den daglige kontakten med arbeidsgiver. Mot slutten av 2008 fikk de andre tillitsvalgte varsel om oppsigelse. Dermed var de inhabile i alle sakene som pågikk, og hadde det fått fortsette, ville han blitt stående aleine. Men ledelsen måtte trekke oppsigelsesvarslene tilbake. Ikke bare for de tillitsvalgte, men i alle de 180 sakene.

- Det ble et kjempepress fra alle kanter: Fra LO, Legeforeningen, departementet og fra den politiske ledelsen i Norge. Dette i et valgår. Jeg tror ledelsen innså at Fagforbundet ville komme til å bringe hver eneste sak inn for arbeidsretten, og vi var helt sikre på å vinne. Derfor endte det med at alle får beholde jobben.

Deler prisen

- Jeg hadde aldri, aldri greid det aleine, understreker Knut Ivar. Han deler gjerne prisen med hele det dyktige tillitsvalgtkorpset: - Vi får mye skryt. Medlemmene er godt fornøyde med jobben vår. Vi prøver alltid å komme til bunns i sakene. For medlemmene er ingen saker "små".