Aktuell: Hilde Torgersen

Hilde B. Rossetvik Torgersen står i fronten for Fagforbundet Moss.

Hilde B. Rossetvik Torgersen står i fronten for Fagforbundet Moss. (Foto: Maria Wattne)

Leder og hovedtillitsvalgt i Fagforbundet Moss, Hilde Torgersen, har vært med på et utall omstillinger, omorganiseringer, restruktureringer og privatiseringsforsøk. Nå er hun fortvila og sinna på politikerne som har kjørt mosseøkonomien i grøfta.

08.05.2009 av Randi Tevik
Sist oppdatert: 03.06.2009

- Dette er det tøffeste jeg har vært  med på!

Etter at Fylkesmannen underkjente 2009-budsjettet i Moss kommune har Hilde Torgersen sloss med nebb og klør for de ansattes interesser. Hun krever at kommunepolitikerne slutter å love alle gode ting når det ikke er penger til det.

- De må snart velge hvilket fakkeltog de vil gå i, sier Hilde. Hun slåss for hver eneste arbeidsplass, for at prestisjeprosjekter som ny fotballstadion skal utsettes og at ny skolestruktur utredes. Etter hennes mening er det lite gjennomtenkt å bygge nye skoler dersom de ikke kan fylles med kompetente ansatte både i klasserom og SFO.

- Takke meg til en real privatiseringsfight, sier hun som i ti år har vært ansiktet utad for rundt 1500 medlemmer i Fagforbundet Moss.

Det går en grense

Fagforbundet er ikke glad for råkjøret mot de ansatte. Selv om hele budsjettprosessen er som å være med på å velge mellom pest og kolera, har Fagforbundet valgt å være i dialog med administrasjon og politikere. Den 22. juni skal bystyret vedta innsparinger og nytt budsjett.

- Er det de vedtar helt uspiselig, trekker vi oss ut, sier Torgersen, men legger til at hun forventer å bli lyttet til. Fagforbundet blir gjerne det.

Stort engasjement

Hilde Torgersen er ikke redd for å gå på sentrale politikere heller. I desember i 2008 skrev hun et bekymringsbrev til kommunalministeren.

- Statsråden og departementet har blind tillit til at KOSTRA-tall forteller hele historien, men det gjør den ikke i Moss, sier Torgersen. Moss er vertskommune for HVPU-reformen, og der har kommunen cirka 20 millioner kroner til gode fra staten.

- Vi hadde hatt god bruk for de pengene nå, sier hun.

Om sin egen rolle i kriserammede Moss er Hilde helt avslappet. Hun er vant til å se seg selv i avisa, ofte i storformat både i tittel og bilde, og hun er vant til å ha sterke meldinger.

- Jeg gjør bare jobben min. Min rolle er å fronte Fagforbundet og skjerme de andre. Og den rollen lever jeg godt med, forsikrer Hilde Torgersen.