Under samme tak

Under Fagforbundsukene i år var Rolf Skirbekk med nestleder Geir Mosti på bedriftsbesøk på sykehuset på Elverum. Skjønt; Rolf er ikke fremmed for verken sjukehuset eller Fagforbundet.

28.09.2010 av Nils Fredrik Hansen
Sist oppdatert: 18.10.2010

Han ble sjøl født på Elverum Sykehus i 1936, elleve år etter at det åpnet. Seinere jobba han samme sted i 30 år. Og han har vært leder av Fagforbundet Hedmark i 21 år, og er fortsatt styremedlem i lokalforeninga sin.
Han framstår ikke som en knallhard fagforeningsleder, men snarere som en mild og litt undrende mann. Det betyr ikke at mannen  ikke har sterke meninger og et stort samfunns- og ikke minst sykehusengasjement. Det er fint å møte mennesker som kan sette ting i perspektiv. Og det kan Rolv.
– Jeg ser at argumentet om å  samle kompetanse er sentralt i dagens sykehusdebatt, fastslår han.

– Jeg tror ikke det er gæ'ernt, altså, men her har vi vært før, slår han fast.

Elverum sykehus  ble oppretta for å samle kompetanse "under samme tak" som fylkeskommunalt sykehus på 20-tallet. Og på 70-tallet kom en konglig resolusjon med samme formål - å samle kompetansen under samme tak.

Denne gangen som Sentralsykehus for Hedmark.  – Debatten gjentar seg, mener Rolv, emn liker dårlig den utviklinga han ser.
– Det som er nytt er at det ikke er noen politisk styring lenger. Det bekymrer Rolv Skirbekk.

– Tidligere var det åpne debatter. Nå forvalter og flytter adminstrasjonen rundt større på større verdier enn de det var grundige politiske debatter om tidligere. – Nå fattes bestemmelser med store konsekvenser uten den minste debatt, det liker ikke Rolv.

Han mener nettopp fraværet av politisk styring er et av de største problemene i dagens sykehusdebatt. Det fører til ansvarsfraskrivelse og mindre åpenhet. – Jeg veit ikke om sykehusene og helseforetakene bør tilbake til fylkestinget eller ikke, men det som skjer nå har ingenting med demokrati å gjøre, sier Rolv Skirbekk bestemt.
Det er ikke så ofte vi møter mennesker som både er prinsipielle og åpne samtidig. Kanskje kommer det med alderen, kanskje er de sånn på Hedmarken – uansett er Rolv Skirbekk et levende bevis på at du ikke går ut på dato selv om du går ut av arbeidslivet. Og et bevis på at alle har med seg viktig kompetanse og kunnskap som Fagforbundet både lokalt og sentralt  kan bruke i arbeidet sitt.