Tom Lindboe

- Det verste eksempelet vi kom over var en frisørlærling som jobbet som fagarbeider etter seks måneder i læra. Han hadde alt ansvar for kundene sine. Klipte han feil, måtte han rette det selv. Rakk han det ikke, måtte han jobbe overtid og stenge butikken alene. (Foto: Marianne Billing)

Ny rekord: Sammen med hundrevis av andre unge tillitsvalgte har Tom Lindboe satt rekord. Han var med da LOs sommerpatrulje besøkte bedrifter for 27. året på rad.

16.08.2012 av Marianne Billing
Sist oppdatert: 04.09.2012

I løpet av en treukersperiode fikk 6303 arbeidsplasser over hele landet besøk. Lindboe, nestleder i ungdomsutvalget i Fagforbundet Oslo, tror sommerpatruljen hjelper og bevisstgjør.

Brudd på hver femte arbeidsplass

– Til sammen fant vi lovbrudd 1130 steder, omtrent på hver femte arbeidsplass.

Lindboe mener det er viktig å fortelle arbeidsgiverne at det ikke er vits i å lure ungdommene ved å påstå at de har tariffavtale når de ikke har det, eller ved å ikke gi overtidsbetaling eller ha gyldige arbeidskontrakter. Det er på tide at arbeidsgiverne skjønner at det lønner seg å ha trygge arbeidstakere som trives.

– De må ta seg selv i nakken, mener Lindboe.

Neste sommer

Lindboe jobber med feilsøk og vedlikehold av elektriske anlegg i avløpsetaten i Oslo. I tre år har han vært ungdomstillitsvalgt i Fagforbundet Vann- og avløpsetatens fagforening. Det tok ikke lang tid fra den unge elektrikeren begynte å jobbe i kommunal sektor til han engasjerte seg i fagforeningsarbeid. I år deltok Lindboe i sommerpatruljen for andre gang. Det blir neppe siste.

– Vi var to fra ungdomsutvalget i Fagforbundet Oslo som var med.  I Oslo og Akershus kontrollerte vi cirka 1000 arbeidsplasser. Det har vært god stemning og godt samarbeid. Jeg er kjempefornøyd, forteller Lindboe.

Kommune og stat best

Medlemmer fra ungdomsutvalget satset på typiske Fagforbundet-arbeidsplasser: Park og idrett, gravferdsetaten, sykehjem, andre helse- og omsorgsinstitusjoner og dyreklinikker.

– Alt var på stell. Det eneste bruddet vi fant, var at noen som jobbet på en gravlund ikke hadde tilgang til spiserom.

LO-patruljen sjekka også frisørsalonger, hudpleieklinikker og spa. Ved nesten alle stedene fant de mangler. Omtrent halvparten av bruddene hadde med mangelfull eller manglende arbeidskontrakt å gjøre.

– Det og manglende overtidsbetaling er gjengangere på landsbasis. Vi finner alltid folk som jobber ekstremt mange timer. Kommunalt er det bra, privat er det ikke så bra, forteller Lindboe.

- Ditt beste verveargument?

– Vi er den største organisasjonen. Uansett hvor du jobber i Norge har vi folk som kan hjelpe deg. Vi har tross alt 17 000 tillitsvalgte. Og vi kan hjelpe deg i alt, enten det er en liten diskusjon med sjefen eller en  ulovlig oppsigelse. Du har mulighet til å si din mening, og nå fram, i stedet for å stå aleine.