Tillitsvalgt «by accident»: Henrik Øvrum

Plasstillitsvalgt Henrik Øvrum ved Romerike Avfallsforedling.

Plasstillitsvalgt Henrik Øvrum ved Romerike Avfallsforedling. (Foto: Kari-Sofie Jenssen)

Han har ikke veldig lang fartstid som tillitsvalgt, men liker det godt. Som så mange andre tillitsvalgte er første møtet med tillitsvalgtrollen, litt sånn «by accident».

02.10.2018 av Kari-Sofie Jenssen
Sist oppdatert: 28.11.2018

Henrik Øvrum er hovedtillitsvalgt i det interkommunale selskapet ROAF (Romerike avfallssortering).

– Hun som var før meg ønsket å trekke seg, og vi trengte en ny som kunne representere de ansatte. Vi har jo ingenting vi skulle sagt dersom vi ikke har en tillitsvalgt. Så jeg sa ja, forteller Henrik Øvrum.

Mange kommuner betjenes

ROAF er et interkommunalt avfallsselskap for kommunene Aurskog-Høland, Enebakk, Fet, Gjerdrum, Lørenskog, Nittedal, Rælingen, Skedsmo, Sørum og Rømskog. De betjener omlag 200 000 innbyggere, fordelt på ca 90 000 husstander.

Da den private virksomheten RenoNorden slo seg selv konkurs i september 2017, havnet 150 kommuner i søppeltrøbbel. Blant disse kommunene var romerikskommunene Fet, Gjerdrum og Sørum. Og over natta overtok Roaf de kommunene også, samt biler og mannskap.

Blir stadig flere

Det er Fagforbundet Skedsmo som organiserer gjengen på ROAF, men de har en egen klubb, og den ledes av Henrik Øvrem. I dag har de 42 medlemmer – og utgjør nesten en tredel av de ansatte ved ROAF. Klubbens medlemstall øker sånn jevnt og trutt, men først og fremst fra andre deler av virksomheten.

– Det er ikke så enkelt å få vervet de utenlandske sjåførene som kom over fra RenoNorden. Jeg vet egentlig ikke hvorfor. De norske sjåførene har stort sett meldt seg inn etter at vi overtok ansvaret etter konkursen, forteller Øvrum. Han fortller at noen av sjåførene er organisert i Transportarbeiderforbundet.

Givende å være tillitsvalgt

Hovedtillitsvalgt Henrik Øvrum liker rollen som tillitsvalgt godt. Han liker å bli kjent med andre medlemmer og tillitsvalgte fra andre deler av Skedsmo kommune og ellers i Fagforbundet. Han synes også at det er spennende å få mulighet til å få skikkelig kunnskap om sin egen bedrift. Og ikke minst – han har lært mye om rettigheter og plikter i arbeidslivet. Det der med plikter er det mange som glemmer, synes han. De fleste snakker bare om rettighetene.

– I ROAF er Fagforbundet velkomne over alt. Jeg må si at som tillitsvalgt har jeg gode arbeidsvilkår, forteller Øvrum. Det er godt samarbeidsklima i bedriften og Henrik Øvrum føler absolutt at han blir hørt.

Kari-Sofie Jenssen

Her er Henrik Øvrum sammen med leder av Fagforbundet Skedsmo, Iren Bekkevold Berg. Dette er første møtet med sjåførene som kom fra RenoNorden.