Ronald Takke

Ronald Takke, kjøkkensjef på Glomstua omsorgssenter i Molde.

Ronald Takke, kjøkkensjef på Glomstua omsorgssenter i Molde. (Foto: Jan Tore Skjelbek)

Takk for maten! Den smakte ingen ting, må jeg innrømme.

10.03.2020 av Jan Tore Skjelbek
Sist oppdatert: 23.10.2020

Den gode smaken kan forsvinne når vi blir gamle og syke. Kjøkkensjef Ronald Takke (58) vet mye om hvordan gamle kan få tilbake den gode matopplevelsen.

Var kjøttkakesausen søt, salt, sur eller bitter? Det er ikke gitt at vi alle kan svare klart og tydelig på det.

– Vi som er friske og oppegående mennesker kan nokså enkelt beskrive hvordan maten smaker. På sykehjemmene er det imidlertid relativt få som klarer det. Når vi blir eldre svekkes våre sanser, poengterer Takke.

Han bestemte seg allerede på barneskolen for å bli kokk, og har siden den gang engasjert seg i å vekke matglede hos alle. De siste årene spesielt hos dem med smakshandikap. Det kan være gamle og syke, og folk som går på medisiner. Nylig toppet han sin kokkeutdanning med studier i gastro-engineering i Leuven i Belgia.

Chilli, godt for tunge og hjerne

Maten blir langt mer interessant hvis vi kan lukte, se og til og med høre maten. Når luktesans, hørsel og syn blir svekket, må vi være kreative for å nå fram til de gamles hjerter og hjerner. Han vet det kan ha god effekt å aktivere sanser som fremdeles er intakte, som det å føle sterk mat.

– Litt chilli i maten gjør underverker. Sansene våre registrerer mer enn det vi er klar over. Selv om vi ikke direkte kjenner at det brenner i munnen, så får hjernen allikevel noe å jobbe med.

Smaken er som baken – til ordføreren

Takke snakker om matomsorg. Han snakker ikke om restaurantgjesten, men den gamle sykehjemsbeboeren som må ta til takke med det som kommer på bordet. Han eller hun er avhengig av at lokalkjøkkenet eller storkjøkkenet leverer god og næringsrik mat. Mat som blir så spennende at de holder seg friske og beholder livsgnisten.

– Det nytter lite at en ordfører stikker innom et sykehjem og roper hurra for maten. Det er ikke ordføreren som bor på sykehjemmet. Her er det de gamle og skrøpelige som setter seg ved matbordet, hvis de fortsatt kan, sier han.

Lytt til kjøkkensjefen!

Han peker på at det er en klar sammenheng mellom redusert smaksevne og økt dødelighet på grunn av underernæring på sykehus og sykehjem.

– Kokken i matomsorgen har som oppgave å gi pasienter og beboere glede i hverdagen. Ernæring er viktig, men gode smaksopplevelser er en forutsetning for at maten blir spist. Det kan være utfordrende å få til, men avgjørende for personer med smakshandikap.

Takke kom til Norge fra Nederland i 1984, og sitter i dag i Fagforbundets faggruppe for ernæring. Han er en del av en engere krets med høyere utdannede kjøkkensjefer som det er lurt å lytte til. Du treffer ham til daglig som kjøkkensjef på Glomstua omsorgssenter i Molde.