Bli kjent med en barne- og ungdomsarbeider i VGS!

Yrkesseksjonen kirke, kultur og oppvekst har tatt en prat med barne- og ungdomsarbeider Elisabeth Kvåvik. Hun jobber til daglig ved St.Halvard Videregående skole i burskerud.

25.10.2019 av Renate Tårnes
Sist oppdatert: 29.01.2020

Hva er det som gleder deg mest i arbeidshverdagen?

Det jeg alltid gleder meg til er å møte elevene. Jeg jobber med ungdommer som har ulike funksjonsnedsettelser. De gir så mye av seg selv og det gir meg mange gode opplevelser. Hver dag ser jeg frem til å oppleve de små øyeblikkene og den livsgleden som elevene har når de er på skolen.

Hva er den største utfordringen du ser innenfor ditt yrke?

Sørge for å ha nok kompetanse om de ulike diagnosene vi møter. Tid til å få den kompetansehevinga vi trenger for å gjøre en enda bedre jobb enn det vi allerede gjør. Vi har 14 elever og 14 forskjellige behov. Da er det er utfordrende å tilrettelegge for hver enkelt. Behovet for kompetanse på psykisk helse og oppfølging av både elevene og deres foresatte kommer mer og mer inn i jobben vår.

Hvilke politiske saker blir det viktig for yrkesseksjonen å jobbe med i tiden fremover?

Vi opplever et press på å spare penger innen spes.ped. Kommunene og fylkskommunene får mindre penger til det og blir ikke like prioritert som tidligere. Det vil ha store konsekvenser for de elevene som trenger, og fortjener at vi har et tilbud til de.