Yrkesintervju: Møte med apotektekniker Marit Kristin Hjellset

Navn: Marit Kristin Hjellset
Arbeidssted: Apotek 1, Roseby
Yrke: Apotektekniker

1.     Hvor lenge har du jobbet her, og hvilke arbeidsoppgaver har du?

Jeg har jobbet på Apotek 1 på Roseby siden 2007, og jeg er apotektekniker med ansvar for kampanjer.

2.     Hvordan ser en vanlig dag på jobben ut for deg?

Varemottak og varerydding er fast før vi åpner, og resten av dagen går stort sett med til å ekspedere kunder.

3.     Hva synes du er bra med yrket ditt?

Jeg liker det at jeg får møte nye mennesker hver dag og at jeg alltid lærer noe nytt. Det er også godt å kunne hjelpe, og få tilbakemelding på at du har gitt gode råd som har hatt stor betydning i noens hverdag og liv.

4.     Hvilke egenskaper er viktige i ditt yrke?

Det er viktig å være imøtekommende, sørvisinnstilt og ryddig, samt å ha et ønske om å lære mer for å holde seg faglig oppdatert.

5.     Hva mener/ønsker du at Fagforbundet kan bidra med for din yrkesgruppe?

Lønnsvekst og forhindre at vi mister dagens avtaler, utvidelse av medlemsfordelene, samt gi informasjon om APOKUS. Jeg ønsker også informativt stoff i medlemsbladet slik som de har i magasinet til Farmasiforbundet.

6.     Hvordan ser du for deg jobben din i fremtiden?

Jeg ser for meg bedre lønn, flere menn og nye arbeidsoppgaver. Kanskje vi får lov til å utlevere flere typer varer uten farmasøytkontroll. Samtidig håper jeg at kundene skal fortsette å føle trygghet når de handler i apoteket, og at kravet om effektivitet og profitt ikke gjør at det ansettes ufaglærte. Apotekteknikere er autorisert helsepersonell og kan gi gode faglige råd til kundene.