Streik i bussbransjen-836

Streiker for anstendig lønn og ei arbeidstid å leve med.

Streiker for anstendig lønn og ei arbeidstid å leve med. (Foto: Fagforbundet)

Meklingen mellom partene i bussbransjen brøt sammen på overtid natt til torsdag 5. mai. Nå går 1500 bussjåfører i streik fra torsdag morgen.

05.05.2016 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 05.05.2016

I tillegg til det økonomiske kravet, handlet det blant annet om å få tariffestet en pause til personlige behov, som å gå på do.

– Vi ser liten vilje hos arbeidsgiver til å imøtekomme helt elementære krav. Det eneste fornuftige var da dessverre å bryte forhandlingene, sier Fagforbundets forhandlingsleder, Stein Guldbrandsen.

Guldbrandsen beklager ulempen streiken vil bety for mange passasjerer, men håper det er forståelse for at også bussjåfører må få anstendige arbeidsforhold og anstendig lønn.

– Vi kan ikke kaste de ansattes rettigheter over bord, sier Guldbrandsen.

Vil ha lønn på linje med industriarbeidere

Guldbrandsen er skuffet, men ikke overrasket, over arbeidsgivers manglende vilje til å innfri tidligere enighet om å få opp lønna i området - til en gjennomsnittlig industriarbeiderlønn.

Ledet Fagforbundets forhandlingsdelegasjon: Stein Guldbrandsen fra Fagforbundets arbeidsutvalg. (Foto: Ellisiv Solskinnsbakk)

– Vi sakker akterut på lønn. Siden 2007 har vi vært enige med arbeidsgiverne om at bussjåførene skal ha en lønn på linje med industrien. Likevel blir vi hengende etter. Nå må arbeidsgiverne ta ansvar, sier Guldbrandsen.

Manglende vilje fra NHO og Spekter

Arbeidsgiversida, NHO Transport og Spekter, har ikke kommet arbeidstakerne i møte på viktige tekniske bestemmelser knyttet til blant annet pause ved personlige behov og tid til uttak og innsett av buss.

– Vi har eksempler på at sjåfører har sittet fem-seks timer før de har kommet seg på do. Det er unødvendig, umenneskelig og går ut over sikkerheten, sier Stein Guldbrandsen.

Derfor er vi i streik:

• Vi vil ha anstendige arbeidsforhold i bussbransjen. Arbeidsgivere kutter kostnader for å vinne anbud, og krever at de ansatte skal betale prisen med dårligere vilkår.
  • Hver av oss har ansvaret for flere hundre mennesker hver dag. Vi krever arbeidsforhold som ikke går på sikkerheten løs. Vi vil ha arbeidsforhold som lar oss ta godt vare på passasjerene.
  • Vi krever rett til å gå på do i arbeidstiden. Vi synes det er umenneskelig å kjøre buss i fem timer uten dopause.
  • Mange av oss jobber noen timer, deretter har vi en dårlig betalt pause på opptil seks timer, for å jobbe noen timer på ettermiddag eller kveld. Vi krever en mer forutsigbar og sammenhengende arbeidstid.
  • Vi jobber i en beintøff bransje. Vi betaler med helsa vår. Mange eldre klarer ikke til å stå i jobb til pensjonsalder. Vi krever at uførepensjonen vår ikke raseres.
  • Vi har avtale med arbeidsgiverne om lønnsutvikling på linje med industrien fra tidligere lønnsoppgjør. Likevel sakker vi akterut. Vi krever at avtalen holdes.

De første 1500 som går ut i streik fra torsdag morgen, jobber her:

• Tide Buss AS avd Turbil Bergen

• Tide Buss AS avd Turbil Haugesund

• Boreal Travel AS avd Hafrsfjord

• Boreal Travel AS avd Kristiansand

• Nettbuss AS avdeling Gardemoen

• Unibuss Ekspress AS

• Trønderbilene AS avdeling Trondheim

• Tide Buss AS avdeling Midtnorge

• Nettbuss AS avd Sorgenfri

• Nettbuss Travel AS avd Trondheim

• Drangedal Bilruter

• Norgesbuss AS (Østlandet)

Forhandlingene med arbeidsgiversiden, NHO Transport og Spekter (Nettbuss), ble gjort i samarbeid med Norsk Transportarbeiderforbund, Norsk Jernbaneforbund (NJF), og Yrkestrafikkforbundet (YTF).