Ingen streik i bussbransjen

Arbeidstakersida hos riksmekler Nils Dalseide (t.v): Forhandlingsleder i Fagforbundet, Stein Guldbrandsen (nr. 2 fra høyre) (Foto: Ellisiv Solskinnsbakk)

Langt på overtid kom partene i bussmeklinga til enighet.

05.05.2016 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 06.05.2016

– Jeg er fornøyd med at vi klarte å unngå streik - med et brukbart resultat for de ansatte i bussbransjen, sier leder av Fagforbundets forhandlingsdelegasjon, Stein Guldbrandsen.

Det økonomiske resultatet gir et tillegg på 4 kroner timen fra 1. april. Det innebærer at ansatte i bussbransjen heves opp til 97% av industriarbeiderlønn.

Ledet Fagforbundets forhandlingsdelegasjon: Stein Guldbrandsen fra Fagforbundets arbeidsutvalg. (Foto: Ellisiv Solskinnsbakk)

– Igjen nådde vi ikke helt opp, men med de trange økonomiske rammene vi hadde, er det et resultat vi vil anbefale for våre medlemmer, understreker Guldbrandsen.

"Dopause" på plass i avtalen

Guldbrandsen trekker spesielt fram bestemmelsene knyttet til pause ved personlige behov, som for eksempel det å kunne gå på do i arbeidstida.

– Vi har eksempler på at sjåfører må sitte fem-seks timer før de kommer seg på do. Det er unødvendig, umenneskelig og går i tillegg ut over sikkerheten, sier Guldbrandsen.

I den nye avtalen har det kommet inn en formulering om å ta hensyn til til personlige behov i planlegging av skift.

- Det var viktig for oss å få til noe på dette, slik at våre tillitsvalgte får noe å slå i bordet med, sier Guldbrandsen.

Arbeidstakersida er også fornøyd med å ha fått igjennom forbedret ulempetillegg på lørdag og søndag.

Her er hovedpunktene i resultatet:

• 40 prosent tillegg fra lørdag klokken 06 til 15.
  • 40 prosent tillegg ut skiftdøgnet på søndag.
  • Fire kroner i lønnstillegg fra 1. april 2016
  • To kroner i lønnstillegg fra 1. juli 2016, som kompensasjon for endring av frikortordningen.
  • Bedre frikortordning for alle nye anbud.
  • 10 kroner i fagbrevtillegg for renhold, verksted, vask, funksjonærer.
  • "Dopause" er på plass.
  • Tre kroner i lønnstillegg fra 1. april 2017
  • Ikke opprettholdt ytelsesnivå for uførepensjon

Last ned pdf med tariffinfo fra bussoppgjøret

Riksmeklerens møtebok (protokoll med resultatet)

Forhandlingene med arbeidsgiversiden, NHO Transport og Spekter (Nettbuss), ble gjort i samarbeid med Norsk Transportarbeiderforbund, Norsk Jernbaneforbund (NJF), og Yrkestrafikkforbundet (YTF).

Les også Fagbladet-sak: Enige etter ni timer på overtid