Startskudd for tariff­oppgjørene 2018

Faksimile fra lo.no i forbindelse med oppstart i hovedoppgjøret 2018.

Faksimile fra lo.no i forbindelse med oppstart i hovedoppgjøret 2018. (Foto: Hansen, Nils Fredrik)

Årets tariffoppgjør sparkes i gang i dag. LO og NHO møtes for å overlevere krav. Forhandlingene skal være ferdig 22. mars.

13.03.2018 av Nils Fredrik Hansen
Sist oppdatert: 13.03.2018

Årets oppgjør blir et samordnet oppgjør, men med forbundsvise tilpasninger. Det betyr at det LO og NHO blir enige om blir gjeldene for alle avtalene i LO-NHO området. Grunnen er at blant annet pensjon og AFP kommer til å bli sentrale spørsmål i dette oppgjøret.

Det er likevel åpnet for tilpasninger på de enkelte tariffavtalene. Det skal foregå mellom 14. – 20. mars, før alt skal forhandles ferdig samordnet innen fristen 22. mars.

Ved siden av kronetillegg og pensjon, er LOs viktigste krav at arbeidsgivere ikke skal kunne bruke «postkassefirmaer» for innleide arbeidstakere, men skal dekke reelle utgifter til reise, kost og losji, for å unngå sosial dumping.

Fagforbundet er part i fem avtaler i NHO-området: