Brudd i forhandlingene i Energi Norge

Onsdag ble det brudd i lønnsforhandlingene i energisektoren. Energi Norge (NHO)var uinteresserte i å finne løsninger mener EL og IT Forbundet i LO, og gikk derfor i brudd.

17.09.2020 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 18.09.2020

Forhandlingene brøt sammen etter at arbeidsgiverorganisasjonen fremmet krav som ville ha ført til kraftige svekkelser av den eksisterende tariffavtalen. De ville samtidig skru tiden tilbake på de ansattes rettigheter. Dermed El og IT tvunget til å gå fra forhandlingene, og be om hjelp fra riksmekler.

El og IT mener tilbudet arbeidsgiver ga vil sette arbeidslivet for medlemmene flere tiår tilbake.

Fagforbundet er part i avtalen

Bruddet med påfølgende mekling omfatter 459 medlemmer i Fagforbundet. Det betyr at forberedelser til eventuell konflikt er i gang. Mekling for partene blir i slutten av oktober.